Odpowiedzi

2009-05-07T23:06:18+02:00
Musisz poszukać dwóch liczb, których iloczyn daje 84 i jedna z tych liczb musi być możliwa do spierwiastkowania..
Teraz przykład:
√84 = √4 * √21= 2√21
Tak więc podzieliłem sobie 84 przez 4. Wyszło 21. Widać, że 21 już się nam na nic więcej nie rozłoży. A liczba 4 jest ładna bo prosty z niej pierwiastek.. ;)
Najlepsza Odpowiedź!
2009-05-07T23:11:33+02:00
Wreszcie jakies w miare madre pytanie, ze chcesz sam cos zrobic, a nie chcesz zeby Ci napisac calego rozwiazania :)

no wiec tak, nie wiem czy ta 84 wymysliles z glowy, czy z ksiazki, ale chyba z glowy, bo cos srednio wyglada :P

wiec pokaze Ci na innym przykladzie. mamy np √112.

Sprawdzamy jak mozemy rozlozyc liczbe 112, i wiemy ze da sie podzielic np przez 4, wiec mamy √(4*28) i teraz z takiego czegos:
√a * √b = √(a*b)
wnioskujemy ze mozemy rozdzielic nasz pierwiastek na √4 * √28, co daje nam 2√28. Ale widzisz, ze 28 tez dzieli sie jeszcze przez 4, wiec robisz to samo 2√(4*7) = 2( √4*√7) = 4√7.
Oczywiscie jesli trafisz od razu 16 (czyli 4*4) to od razu mozesz 112 podzielic przez 16 i wyjdzie Ci 7, a √16 = 4).
Jezeli pod pierwiastkiem masz liczbe pierwsza, to juz nie masz co szukac, bo nie ma innych podzielnikow jak 1 i ona sama, tak sie u nas trafilo ze juz mamy 7 i pewnosc ze juz sie nie da tego rozlozyc.

Jak szukasz jakiejs liczby do wyciagniecia, to sprawdzaj zawsze potegi takie ktore latwo sie da spierwiastkowac, czyli jezeli np masz √x, to dziel sobie x na jedne z: 4 16 9 .. itp, jesli wynik dzielenia bedzie liczba calkowita, to mozesz go rozlozyc, i rozdzielic jeden pierwiastek na dwa. Mam nadzieje ze zrozumiales, jesli nie to pytaj dalej :)

ojc widze moj blad, tzn ktos na dole zrobil ten przyklad z 84, a ja szukalem wiekszej liczy i nie pomyslalem o 4 <sciana>. No ale mam nadzieje ze wyjasnilem dosc zrozumiale.