Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-16T14:59:11+01:00
Oktan wygląda tak (wzór półstrukturalny):

CH3 - CH2 - CH2 - CH2 - CH2 - CH2 - CH2 - CH3

Wzór sumaryczny powstaje po zliczeniu wszystkich atomów węgla i wodoru:

C8H18

Liczymy masę węgla w cząsteczce oktanu:

8 * 12 u = 96 u

I masę wodoru:

18 * 1 u = 18 u

Widzimy więc, że stosunek masowy węgla do wodoru wynosi:

96 : 18

Teraz skracamy (dzielimy) obie te liczby, aby uzyskać liczby jak najmniejsze całkowite. Ich największy wspólny dzielnik to 6:

96 / 6 = 16
18 / 6 = 3

Stosunek masowy węgla do wodoru w oktanie wynosi więc:

16 : 3

Pozdro)

2009-11-16T15:22:27+01:00
C8H18- oktan
mC=12u
mH=1u
8mC/18mH=8*12/18*1= 96/18=16:3

Odp :stosunek masowy oktanu to 16:3