Odpowiedzi

2009-11-16T15:06:19+01:00
Wisła – najdłuższa rzeka Polski, o długości 1047 km. Jest także najdłuższą rzeką w zlewisku Morza Bałtyckiego.

Źródła rzeki znajdują się w południowej Polsce, na wysokości 1106 m n.p.m., na zachodnim stoku Baraniej Góry w Beskidzie Śląskim, są to: Biała Wisełka i, uznawana za pierwotne źródło, Czarna Wisełka, jak również potok Malinka. Zasadniczy kierunek biegu Wisły jest południkowy.

Wisła przepływa przez wiele miast, takich jak Kraków, Sandomierz, Puławy, Dęblin, Warszawa, Płock, Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Świecie, Grudziądz, Tczew i Gdańsk. Wisła posiada deltę i uchodzi do Zatoki Gdańskiej.

Średni przepływ roczny (przy ujściu rzeki) wynosi 1054 m³/s, a maksymalna różnica stanów wody – 10 m.




Odra – rzeka w Europie Środkowej, płynie przez Czechy, Polskę i Niemcy.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-16T15:10:17+01:00
Odra :
-rzeka w Europie Środkowej, płynie przez Czechy, Polskę i Niemcy

- swoje źródło ma na wzgórzu Fidlův kopec w Górach Odrzańskich na wysokości 633 m n.p.m.

-dzięki uregulowaniu całego koryta Odra jest najlepszą śródlądową drogą wodną w Polsce (żeglowna od ujścia Opawy, długość odcinka żeglownego 761 km, skanalizowana od Kędzierzyna-Koźla do Brzegu Dolnego), wykorzystywaną przez kraje środkowoeuropejskie nie mające dostępu do morza. W dorzeczu Odry znajduje się 7 elektrowni wodnych

-mimo, iż Odra należy do rzek ubogich w wodę, dość regularnie wylewa. Najgroźniejszą i największą powódź – nazwaną "powodzią tysiąclecia" – zanotowano w lipcu 1997, ofiarami rzeki padły wówczas, z dużych miast: Wrocław i Opole, a także takie miasta, jak Kędzierzyn-Koźle i Racibórz.

-Dopływy od źródeł do ujścia:

prawostronne

* Ostrawica
* Olza
* Ruda
* Bierawka
* Kłodnica
* Mała Panew
* Stobrawa
* Widawa
* Barycz
* Obrzyca
* Pliszka
* Ilanka
* Warta
* Myśla
* Ina



lewostronne

* Opawa
* Psina
* Stradunia
* Osobłoga
* Nysa Kłodzka
* Oława
* Ślęza
* Bystrzyca
* Średzka Woda
* Kaczawa
* Zimnica
* Bóbr
* Nysa Łużycka
* Welse
* Gunica




Wisła :
-najdłuższa rzeka Polski, o długości 1047 km. Jest także najdłuższą rzeką w zlewisku Morza Bałtyckiego.

-źródła rzeki znajdują się w południowej Polsce, na wysokości 1106 m n.p.m., na zachodnim stoku Baraniej Góry w Beskidzie Śląskim, są to: Biała Wisełka i, uznawana za pierwotne źródło, Czarna Wisełka, jak również potok Malinka. Zasadniczy kierunek biegu Wisły jest południkowy.

-przepływa przez wiele miast, takich jak Kraków, Sandomierz, Puławy, Dęblin, Warszawa, Płock, Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Świecie, Grudziądz, Tczew i Gdańsk. Wisła posiada deltę i uchodzi do Zatoki Gdańskiej.

-bieg Wisły umownie dzieli się na 3 odcinki:

* górny, od źródeł do Sandomierza,
* środkowy, od Sandomierza do ujścia Narwi z Bugiem,
* dolny, od ujścia Narwi aż po własne ujście do Bałtyku.

-W kolejności od źródeł rzeki:

* Brennica
* Iłownica
* Biała
* Soła
* Skawa
* Raba
* Uszwica
* Dunajec
* Breń
* Wisłoka
* Łęg
* Babulówka
* San
* Sanna
* Chodelka
* Bystra
* Kurówka
* Wieprz
* Okrzejka
* Wilga
* Świder
* Narew – do 1962 jako Bug
* Skrwa
* Drwęca
* Osa
* Liwa

Lewobrzeżne

W kolejności od źródeł rzeki:

* Pszczynka
* Gostynia
* Przemsza
* Rudawa
* Prądnik
* Dłubnia
* Szreniawa
* Nidzica
* Nida
* Czarna Staszowska
* Koprzywianka
* Opatówka
* Kamienna
* Krępianka
* Iłżanka
* Zagożdżonka
* Radomka
* Pilica
* Bzura
* Brda
* Wda
* Mątawa
* Wierzyca
2009-11-16T15:11:14+01:00
Wisła - jest najdłuższą rzeką Polski, długość 1047 km, jej źródła znajdują się w południowej Polsce, średni przepływ roczny: 1054 m³/s .
Odra - przepływa przez Czechy, Niemcy i Polskę, źródło: Góry Odrzańskie w Czechach, długość: 854,3 km, średni roczny przepływ: 535 m³/s