Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-16T16:33:24+01:00
RELIGIA GRECKA

1) Cechy religii greckiej
a) antropomorfizm- nadawanie bogom postaci i cech ludzkich
b) politeizm- wielobóstwo

2) Świat Bogów greckich
a) wg Hezjoda (dzieło „Teogonia”)- VIII w.p.n.e

MOJRY(uosobienie przeznaczenia)


potomstwo Ziemi (Gaja) Zeus (ojciec bogów i ludzi)
i Nieba (Uranos)
- Tytani (np. Kromos) bogowie wyżsi (olimpijscy)
- Cyklopi - Hera - Hermes
- Sturęcy - Hestia - Ares
- Tyfon - Posejdon* - Apollo
- Atena - Artemida
- Hades* - Hefajstos
- Demeter - Afrodyta
- Dionizos



bogowie niżsi bóstwa przyrody herosi (półbogowie)
(Selene, Eas, muzy) (np. nimfy, dziady, (np. Herakles, Achilles,
okeanidy) Perseusz)

b) wg Homera (poematy epickie „Iliada” i „Odyseja”) VIII w.p.n.e
- istnieje tylko jedna Mojra
- nie ma wiecznej szczęśliwości

c) wg orfików
- twórcą świata jest Eros wykuty z kosmicznego jaja
- najważniejszym synem Erosa był Dionizos
- człowiek winien dążyć do wyzwolenia duszy z okowów ciała poprzez oczyszczenie i ascezę
- dusza przechodzi przez kolejne wcielania, dopóki w zaświatach nie trafi na sad ostateczny

3) Mity greckie- opowieści o bogach i herosach, które zapoczątkowały rozwój literatury greckiej, a tym samym europejskiej. Do najbardziej znanych mitów należą mity o:
- wojnie trojańskiej
- Heraklesie
- Tezeuszu i Minotaurze
- Dedalu i Ikarze
- wyprawie Argonautów
- Syzyfie
- Prometeuszu
- walce bogów z gigantami
- wedrówce Odyseusza

4) Formy kultu
a) budowa świątyń i posągów
b) ofiary krwawe (ze zwierząt) i bezkrwawe (wino, kwiaty, oliwa)
c) modlitwy błagalne
d) procesje- z których wyrósł teatr
e) igrzyska sportowe (np. w Olimpii)
f) misteria (uroczystości dla wtajemniczonych) np. w Eleusis w Attyce
g) słuchanie woli bogów, objawionej przez wyrocznie (np. w Delfach lub Dodonie)
2 5 2
2009-11-16T16:41:51+01:00
Na początku była Chaos z niego wyszła Gaja(ziemia) i Uranos (niebo) . Chaos to była mieszanina żywiołów wyszedł z niego Tartar(podziemie) ,Eros(miłość) Noc i dzień, Eter i Ereb. Z Gai góry, Pontos(morze) i Tytani . Grecy jak widac wiezyli w wielu bogów byli politeistami .Wierzyli iż bogowie maja nadprzyrodzone moce i przesiadują na górze Olimp gdzie maja swoja siedzibę.
2 4 2