Odpowiedzi

2009-11-16T17:02:27+01:00
A)bakterie ; zatrucie pokarmowe(salmonella)
b)wirusy ; przeziębienie,grypa,ospa wietrzna
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-16T17:18:05+01:00
Gruźlica- rodzajem zakażenia bakteryjnego jest gruźlica płuc, wywołana prątkiem Kocha
zapalenie płuc-najczęstszą przyczyną zapalenia płuc jest dwoinka zapalenia płuc
angina-ogólnoustrojowa choroba, której przyczyną są bakterie (paciorkowce, rzadziej gronkowce)
zatrucie pokarmowe(salmonella)-choroby wywołane spożyciem pokarmów zawierających chorobotwórcze bakterie, toksyny, pasożyty, wirusy lub zanieczyszczenia chemiczne. Najczęstszą przyczyną zatruć pokarmowych są: bakterie z rodzaju Salmonella, Campylobacter oraz rotawirusy
tężec-groźna choroba zakaźna wywołana przez jady (ektotoksyny bakteryjne) laseczki tężcowej (tetanospasmina), bardzo rozpowszechnionej w glebie, kurzu i wodzie


grypa-ostra choroba zakaźna układu oddechowego wywołana zakażeniem wirusem grypy.Grypa przenosi się pomiędzy ludźmi drogą kropelkową (np. podczas kichania)
odra-choroba zakaźna wieku dziecięcego wywoływana przez morbilliwirus z rodziny paramyksowirusów.
ospa wietrzna-Wspólną przyczyną ospy wietrznej i półpaśca jest wirus (Varicella-zoster- VZV). Wirus powodujący chorobę rozprzestrzenia się bardzo łatwo z prądami powietrza, przez bezpośredni kontakt oraz drogą kropelkową. Wirus znajduje się w pęcherzykach, pojawiających się w przebiegu choroby
Wirus -wścieklizny przenosi się zwykle poprzez ugryzienie ze zwierzęcia na inne zwierzę lub ze zwierzęcia na człowieka. Nie leczone na czas zakażenie tym wirusem zwykle kończy się zgonem.
polio-Jest to niebezpieczna choroba zakaźna wywoływana przez wirus polio zwana tez Choroba Heinego i Medina, Nagminnym Porażeniem Dziecięcym.Wirus wywołujący chorobę przenoszony jest droga pokarmowa, atakuje kom�órki rdzenia kręgowego, a w szczeg�ólności neurony ruchowe
przeziębienie-Wywoływane jest przez ponad 200 wirusów, są to najczęściej: rinowirusy, koronawirusy i adenowirusy, nierzadko do zachorowania przyczyniają się wirusy pagrypy, tj. wirusy RS (respiratory syncytial virus).
AIDS -jest zespołem nabytego niedoboru odporności, stanowi końcową fazę zakażenia wirusem HIV.