Odpowiedzi

2009-11-16T18:39:04+01:00
1) Narodziny w Pajęczynie Dolnym.
2) Dzieciństwo w Czworakach.
3) Zainteresowanie się Paluszkiewicza małym Andrzejem.
4) Nauka czytania i oglądanie kolorowych atlasów w domu nauczyciela.
5) Postanowienie guwernera o umieszczeniu Andrzeja w Progimnazjum Pyrzogłowskim.
6) Tragiczna śmierć Paluszkiewicza (gruźlica) i pozostaweienie w spadku skromnych oszczędności Radkowi.
7) Zarabianie pieniędzy poprzez udzielanie korepetycji.
8) Pomyślne przejście przez III i IV klasę.
9) Ambitne plany Andrzeja według rad pana Paluszkiewicza.
10) Wakacje w rodzinnej wsi (Pajęczyn Dolny).
11) Długa i męcząca wędrówka chłopca do Klerykowa.
12) Rozmyślania chłopaka skąd weźmie pieniądze na utrzymanie i postawnowienie udzielania korepetycji słabszym uczniom.
13) Nieudany interes Andrzeja z chłopem.
14) Napotkanie szlachcica, który zdecydował się podwieżć chłopca do Klerykowa.
15) Wizyta w domu p. Płoniewicza i przyjęcie posady korepetytora dla jego dzieci- Władzia i Mici.
16) Ogromna radość gimnazjalisty.
17) Rozmowa Andrzeja z dyrektorem Kriestoobriadnikowem i przyjęcie do klerykowskiej szkoły.
18) Kpiny kolegów podczas długich przerw i w konsekwencji bijatyka z Tymkiewiczem.
19) Groźba wydalenia z gimnazjum.
20) Wstawiennictwo Borowicza w sprawie Andrzeja.
21) Spotkania wraz z kolegami "na górce u Gontali".
22) Odwdzięczenie się Borowiczowi po wyjeździe ukochanej "Biruty".
23) Podanie sobie dłoni przez obu chłopców.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-16T18:42:52+01:00
Andrzej Radek urodził się w Pajęczynie Dolnym. Od najmłodszych lat był pastuszkiem. Dokuczał nauczycielowi Antoniemu Paluszkiewiczowi zwanemu Kawką. Był synem biednego Rataja Pewnego razu nauczyciel pokazał mu album ze zwierzętami, który bardzo zaciekawił Andrzeja. Od tego czasu Kawka uczył Radka. Po naukach Paluszkiewicza chłopiec poszedł do progimnazjum w Pyrzygłowach, które opłacał nauczyciel. Uczył tam się i udzielał korepetycji. W czasie edukacji Radka, Kawka zmarł. Radek utrzymał sie w szkole dzieki dawaniu korepetycji. Po skończeniu progimnazjum udał sie do Klerykowa. Na początku jego drogi wydarzyła się smutna przykra przygoda w karczmie. Został oskarżony o ucieczkę z domu. Następnie skorzystał z chłopskiej furmanki, a później do celu swojej podróży dotarł na bryczce szlachcica. Andrzej Radek zamieszkał w Klerykowie u Alfonsa Płoniewicza. W zamian za dach nad głową i wyżywienie chłopiec miał udzielać korepetycji synowi właściciela. Radek uczył się w klerykowskim gimnazjum. wdał się w zatargi z Tymkiewiczem. Zbił go i został za to wydalony ze szkoły. Z pomoca przyszedł mu Marcin Borowicz, który wstawił się za nim u inspektora Zabielskiego. Inspektor pozwolił zostać chłopcu w szkole.