Hej!
1.Proszę o uzupełnienie poniższego tekstu.

Zygmunt III Waza był ... Zygmunta Starego.Król Zygmunt II jako ... kontrreformacji celowo pomijał ... w obsadzaniu wysokich stanowisk państwowych.Tron Polski traktował jako drugorzędny, zależało mu bowiem głównie na odzyskaniu ... .Władca ten przeniósł stolicę państwa z Krakowa do ... .


2.Wpisz do tabeli informacje na temat wojen prowadzonych przez Rzeczpospolitą w I połowie XVII wieku.


Wojna Polsko-szwedzka Polsko-rosyjska Polsko-turecka
(1600-1629) (1609-1634) (1620-1621)


Przyczyna



Najważniejsza bitwa



Rozstrzygnięcie


Jeśli komuś to pomoże:te zadania są w zeszycie ćwiczeń dla II gimnazjum, s.27-ćwiczenie 1 i 2.

Jeśli wiesz nawet odpowiedź na jedno zadanie to odpowiadaj.


Liczę na was ;*;*;*

2

Odpowiedzi

  • kreo
  • Początkujący
2009-11-16T19:43:51+01:00
1. Zygmunt III Waza był wnukiem Zygmunta Starego.Król Zygmunt II jako ... kontrreformacji celowo pomijał szlachtę w obsadzaniu wysokich stanowisk państwowych.Tron Polski traktował jako drugorzędny, zależało mu bowiem głównie na odzyskaniu tronu Francji .Władca ten przeniósł stolicę państwa z Krakowa do Warszawy .

2. polsko- szwedzka
przyczyny: wojownicze usposobienie monarchy szwedzkiego, pretensje do tronu szwedzkiego Zygmunta III Wazy, Bałtyk wewnętrznym morzem Szwecji

bitwa: 1605- Kircholm, 1627- Oliwa(bitwa morska), w obu bitwach Polska wygrała

rozstrzygnięcie: 1635- pokój w Sztumskiej Wsi, wycofanie się Szwedów z Pomorza

polsko-rosyjska
przyczyny: kryzys w Rosji (Wielka Smuta), aspiracje terytorialne polskich możnowładców

bitwa: 1610- Kłuszyn (wygrana Polski)

rozstrzygnięcie: 1618- rozejm w Dywilinie, brak Wazów na tronie moskiewskim

polsko- turecka
przyczyny: najazdy Kozaków na tereny tureckie, najazdy Tatarów na tereny RP, poparcie Habsburgów w wojnie trzydziestoletniej (Polski)

bitwa: 1620- bitwa pod Cecorą ( przegrana Polski), 1621- bitwa pod Chocimiem( wygrana Polski)

rozstrzygnięcie: 1621- pokój w Chocimiu
9 3 9
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-16T20:33:40+01:00
Zygmunt III Waza był wnukiem Zygmunta Starego. Król Zygmunt II jako przeciwnik kontrreformacji celowo pomijał wyznawców innych religii w obsadzaniu wysokich stanowisk państwowych. Tron Polski traktował jako drugorzędny, zależało mu bowiem głównie na odzyskaniu korony szwedzkiej .Władca ten przeniósł stolicę państwa z Krakowa do Warszawy .

co do tych wojen to przesyłam Ci w załączniku dokument z moimi notatkami z ubiegłego roku na spr. xD Tak masz wszystko dokładnie opisane, więc na pewno Ci pomoże :)) (otwórz przez worda)
9 3 9