Odpowiedzi

2009-11-16T19:56:28+01:00
A

Witamina A jest niezwykle ważna dla naszego wzroku, ale także dla typowych problemów z paznokciami. Warto wiedzieć w jakich produktach ją znajdziemy i zadbać o prawidłowe dzienne zapotrzebowanie.
Witamina A pełni w organizmie następujące funkcje:
utrzymuje prawidłowy stan błon śluzowych dróg oddechowych, przewodu pokarmowego i moczowego
zapewnia normalny wzrost kości i zębów
zapewnia prawidłowy rozwój płodu
w procesie widzenia spełnia najwyższą rolę

Niedobór witaminy A powoduje:
-wysuszenie błon śluzowych
-wzrost zagrożenia infekcjami
-zagrożenie ślepotą zmierzchową ( kurza ślepota )
-zahamowanie wzrostu
-kruchość paznokci
-łuszczyca
-trądzik pospolity
-łysienie plackowate
-biegunki

B

Wszystkie witaminy z grupy B mają wiele cech wspólnych i często są określane jako wit. B - kompleks. Przeważnie występują w tych samych produktach spożywczych (pełne ziarno, wątroba, drożdże piwne). W skład kompleksu wchodzi 8 substancji.
Witamina B1 (tiamina)

Brak tej witaminy powoduje zaburzenia przemiany węglowodanowej, porażenie nerwów obwodowych, niedowłady. Dobrym źródłem witaminy są ziemniaki, wieprzowina, wątroba, nerki, orzechy brazylijskie, nasiona dyni, słonecznika i sezamu, fasola i brunatny ryż.


Witamina B2 (ryboflawina)

Odgrywa podstawową rolę w metabolizmie, czyli przetwarzaniu energii chemicznej pożywienia na energię przydatną w organizmie. Umożliwia prawidłowe pełnienie funkcji wit. B6. Zapotrzebowanie dorosłego człowieka wynosi 1,3 mg dziennie (750 ml mleka) większe zapotrzebowanie mają kobiety w ciąży i matki karmiące.

Ryboflawina występuje w przetworach mleczarskich, jajach, drobiu, wzbogaconych płatkach zbożowych.
Witamina B3 (niacyna) PP

Brak tej witaminy powoduje osłabienie, bóle głowy, apatię i schorzenia skórne. Pomaga utrzymać prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego. Do najlepszych źródeł witaminy należą wątroba, mięso, drób, nasiona roślin strączkowych, ryż, ziemniaki.
Witamina B5 (kwas pantotenowy)

Kwas pantotenowy obecny jest we wszystkich produktach pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Najpopularniejszym źródłem są: pełnoziarnisty chleb, suszone owoce. Niedobór tej witaminy powoduje drętwienie palców stóp.
Witamina B6 (pirydoksyna)

Brak tej witaminy powoduje niedokrwistość i zmiany chorobowe skóry. Przepisywana jest często przy zaburzeniach przedmenstrualnych, szczególnie przy zmianach nastroju i wzdęć brzusznych. Działa również przy skutkach ubocznych tabletek antykoncepcyjnych. Nie należy przekraczać zalecanych dawek, ponieważ może powodować zaburzenia neurologiczne objawiające się słabością lub drętwieniem kończyn. Dzienne zapotrzebowanie może zaspokoić duży filet z łososia lub duża porcja wzbogaconych płatków zbożowych.
Witamina B7 (biotyna)

Występuje we wszystkich produktach pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Dobrym źródłem są: wątroba i nerki, sery, pełnoziarniste pieczywo, masło, orzechy, jajka. Niedobór występuje bardzo rzadko. Przeważnie u pacjentów odżywianych dożylnie. Objawami niedoboru są: wypadanie włosów, stany zapalne skóry (złuszczanie), utrata łaknienia, nudności i bóle mięśni.
Witamina B9 (kwas foliowy)

Pełni w organizmie ważną rolę:
reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek
wpływa pozytywnie na system nerwowy i mózg
ma pozytywny wpływ na wagę i rozwój noworodków
bierze udział w przekazywaniu cech dziedzicznych komórek
zapewnia sprawne funkcjonowanie wątroby, żołądka i jelit
chroni organizm przed nowotworami ( szczególnie rakiem macicy)
pobudza procesy krwiotwórcze

Niedobór kwasu foliowego powoduje:
małą ilość czerwonych krwinek
kłopoty z koncentracją
stany lękowe, depresję
problemy z pamięcią
kołatanie serca
przedwczesną siwiznę
bezsenność
brak apetytu, utratę wagi ciała
zahamowanie wzrostu u dzieci
Witamina B12 (cyjanokobalamina)

Pełni w organizmie następujące funkcje:
uczestniczy w wytwarzaniu czerwonych ciałek krwi
wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego
umożliwia syntezę w komórkach, przede wszystkim szpiku kostnego
zapewnia dobry nastrój, równowagę psychiczną
pomaga w uczeniu się, w skupieniu uwagi
odgrywa rolę przy odtwarzaniu kodu genetycznego
wpływa na układ kostny
pobudza apetyt

Skutki niedoboru witaminy:
anemia
opóźnienie wzrostu
częste biegunki
stany depresyjne
zaburzenia neurologiczne ( drętwienie, trudności z chodzeniem, mrowienie)
utrata pamięci Połowę zapotrzebowania możemy zaspokoić dużą porcją wzbogaconych płatków zbożowych lub szklanką mleka. Najwięcej witaminy B12 znajdziemy w wątrobie, nerkach i sercu, a także w mięsie, rybach, serach, jajach.

3 3 3
2009-11-16T20:09:59+01:00
Witamina A jest naturalnym antyoksydantem.Wzmacnia odporność organizmu,również w zakresie zapobiegania chorobom nowotworowym.Ponadto odgrywa ważną rolę w rozwoju kości i zębów,w prawidłowym widzeniu , regeneracji skóry i nabłonka dróg oddechowych.Największe zapotrzebowanie na witaminę A występuje w u dzieci i młodzieży aż do zakończenia okresu pokwitania.Beta-karoten,naturalny żółty barwnik warzyw i owoców , jest tzw. prowitaminą A którą organizm ludzki potrafi przekształcić do postaci czynnej.
Witaminy z grupy B
Jest to kompleks kilkunastu substancji występujących najczęściej razem współdziałających ze sobą w różnych procesach.
Witamina B1 zwana również tiaminą lub aneuryną wpływa na funkcjonowanie tkanki nerwowej i układu krążenia
, bierze udział we wchłanianiu i metabolizmie węglowodanów na poziomie komórkowym.Jest również niezbędnym czynnikiem prawidłowego rozwoju niemowląt i dzieci .
Witamina B2 Znana również pod nazwą ryboflawiny
, witamina ta odgrywa ogromną rolę w metabolizmie węglowodanów aminokwasów i lipidów w komórkach w ścisłej współpracy z niacyną i tiaminą..Witamina ta jest również niezbędna do utrzymania w dobrym stanie narządu wzroku oraz skóry.
Witamina PP (B3) czyli niacyna lub nikotynamid odgrywa zasadniczą rolę w prewencji pelagry ciężkiej choroby ujawniającej się poważnym zaburzeniami czynności przewodu pokarmowego układu nerwowego i skóry.
Myślę że ci pomogłam :)
1 4 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-16T20:33:15+01:00
Najważniejszą, wspólną cechą wszystkich witamin z grupy B, jest zdolność do rozpuszczania w wodzie.Jednym słowem mówiąc są rozpuszczalne w wodzie.Witamina A natomiast jest tylko i wyłącznie rozpuszczalna w tłuszczach, zarówno roślinnych jak i zwierzęcych.
Witamina A to inaczej retinol, a do witamin z grupy B należy:B1 - tiamina, B2 - ryboflawina, B3 - niacyna (kwas nikotynowy, witamina PP), B5 - kwas pantotenowy, B6 - pirydoksyna, pirydoksal, B8 - biotyna, B9 - kwas foliowy, B12 - kobalamina.Jak zdążyłaś/eś zauważyć brak elementów B4, B7, B10 i B11.Nigdzie nie znajdziesz takich witamin, a naukowcy, uczeni,lekarze, dietetycy, biolodzy itp. wolą używać nazw słownych.Numerki przy B miały początkowo ułatwić zadanie przy oznaczaniu witamin, ale jednak okazało się całkiem odwrotnie, utrudniły i pomieszały całe nazewnictwo.Niektóre "nowo" odkryte witaminy z grupy B okazały się innymi postaciami już odkrytych itp.Stąd właśnie te brakujące numerki.
Witamina A występuje w pokarmach roślinnych jako prowitamina, czyli znany wszystkim barwnik beta - karoten.Jak nie trudno się domyślić występuje on w największych ilościach w marchwi.Dlatego z produktów roślinnych najlepszym! źródłem witaminy A jest marchew (podwójny zastrzyk - beta - karoten jest rozkładany w organizmie człowieka na dwie cząsteczki witaminy A).Również pomidory.Z produktów zwierzęcych najwięcej witaminy A możemy znaleźć w wątróbce, jajach i nabiale.Witaminy z grupy B, szczególnie dużo jej jest w tkankach aktywnych metabolicznie (wątroba, serce), a także w: produkty zbożowe grubego przemiału, mięso, wędliny (szczególnie wieprzowina), rośliny strączkowe – groch, fasola oraz drożdże, orzechy, słonecznik, ryby, owoce i warzywa.
Witamina A związana jest przede wszystkim ze wzrokiem (jej niedobór powoduje kurzą ślepotę), tkanką łączną, nabłonkową a także skórą, paznokciami oraz wzrostem ( stymuluje prawidłowy wzrost człowieka).Witaminy z grupy B związane są głównie z prawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego.Nie ma sensu uczyć się na pamięć poszczególnych funkcji każdej z nich, gdyż będą one podobne.Ważne jest jednak iż współpracują one ściśle ze sobą, prawidłowe funkcjonowanie jednych jest uzależnione od prawidłowego funkcjonowania drugich.

Najważniejsze informacje na temat witamin, dość obszerna praca, ale nie 20 stronowy referat ;)Praca całkowicie samodzielna ;) liczę na najlepsze.






6 4 6