Odpowiedzi

  • phat
  • Początkujący
2009-11-16T20:30:58+01:00
Gustaw popełnia samobójstwo ponieważ, jego wyidealizowana ukochana, wychodzi za mąż za bogatszego, którego rzekomo nie kocha i ma jej to za złe. Samobójstwo popełnia podczas uczty weselnej ukochanej. Księdzu zarzuca zaś brak wiary w uczucia, ma mu za złe, że nauczył go czytać ponieważ poprzez czytanie wprowadził go w wyidealizowany świat marzeń i doprowadził do szaleństwa.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-16T20:33:21+01:00
Późną nocą w domu księdza pojawia się nocny gość. Nie mówi kim jest a siebie każe nazywać Pustelnikiem. Zaczyna opowiadać o uczuciu. Rytm tej mowie nadaje zegar bijący godziny: miłości, rozpaczy, przestrogi. W pierwszej godz. mówi jak odkrył "książki zbójeckie" pod wpływem których poszukiwał miłości idealnej.... mówi o 3 rodzajach śmierci: fizyczna , rozstanie kochanków, potępienie za grzechy. Pustelnik mówi że czeka go ostatni rodzaj śmierci. Ksiądz rozpoznaje w nim swojego ucznia Gustawa. W 2 godz. dawny uczeń ma żal do swojego nauczyciela, że wpoił mu naiwność i idealistyczne podejście do życia. Wspomina też katusze jakie przeżywał obserwując wesele ukochanej. Mówi o swoim samobójstwie kiedy go "anioł śmierci wywiódł z rajskiego ogrodu". Przebija się sztyletem lecz nie upada i wciąż żyje. Gustaw mówi księdzu: "Zbrodnia taka nie może popełniać się co dzień. (...) tylko dla nauki scenę boleści powtórzył zbrodzień.". W 3 godz. pobytu Gustaw stawia się w roli obrońcy obrzędu dziadów. Prosi księdza by przywrócił pradawny zwyczaj przywoływania duchów czyśćcowych ponieważ one potrzebują pomocy żywych. Oskarża księdza o brak wiary w życie pozagrobowe i zmusza go do zmiany postawy wobec świata nadprzyrodzonego. Gustaw znika po wybiciu 12.