Daje 140 pkt.!
Potrzebuje wszystko to jes coś takiego żebym szybko sie na sprawdzian nauczył:D materiał 2 klasa gimnazjum.

Zadania:
1.Opisz: Ssaki, gady płazy i ryby.
2. Środowisko życia każdego z nich.
3. Przedstawiciele każdego z nich.
4.Budowa zewnętrzna.
5.Budowa wewnętrzna.
6.Znaczenie w przyrodzie i gospodarce człowieka.

Potrzebne pilnie na dzisiaj żebym mógł się jeszcze nauczyć.
Z góry bardzo dziękuje za pomoc!

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-16T20:36:59+01:00
Płazy(środowisko wodno-lądowe, przedstawiciel: żaba): OSIOWY Czaszka(niewielka, ażurowa z wielkimi oczodołami): mózgoczaszka, trzewioczaszka Kręgosłup: odcinek szylny(1krąg) 2 kłykcie potyliczne, odc.piersiowy(7-8kręgów)brak żeber,odc.lędźwiowy(1krąg-kość krzyżowa),urostyl-przeksztauc.kość ogonowa. PASY: BARKOWY: łopatka,kość krucza,obojczyk MIEDNICOWY: Kość łonowa,kulszowa,biodrowa KOŃCZYNY:przednie, tylne.

GADY(środowisko wodno-lądowe, przedstawiciel: wąż): OSIOWY: 4 typy czaszek:, staw zuchwowy-połączenie od str. Żuchwy z czaszką, szczęka zaopatrzona w zęby. Kręgosłup: zbud. Z odcinków. Szyjny(2kregi-dźwigacz i obrotnik) piersiowy-obecność żeber i mostka-u węży żebra są wolne, lędźwiowy,ogonowy-ogon może się zregenerować. PASY(łączą kończyny z kręgosłupem): BARKOWY: łopatka,obojcyk,kość krucza,kość ramieniowa(łokciowa, promieniowa) MIEDNICOWY:kość biorowa,łonowa,kulszowa KOŃCZYNY :przednie:śródrzecza,nagarstk,paliczki palcowe,tylne: (strzałkowa i piszczelowa) stepy, śródstopia,palców

PTAKI (środowisko: lądowe, powietrzne, przedstawiciel: gołąb biały): OSIOWY: CZASZKA: mózgoczaska dobrze wysklepiona,bezzębny dziób,duże oczodoły skierowane na boki,duże nozdża,czaszka połączona z kręgosłupem za pomocą kłykcia potylicznego,świetna zwrotność głowy, KRĘGOSŁUP:odcinek szyjny wygięty w ksztaut litery S, dwa pierwsze odcinki to Dźwigacz i obrotnik,odcinek piersiowy posiada żebra, składa się z 2 części żebra zgiete pod kątem 90* do siebie, łączone mostkiem, odinek lędźwiowo-krzyżowy kręgi łącza się w kość lędźwiowo-krzyżową,odc.ogonowy zakończony jest kościa kuprową-PYGOSTYLEM PASY BARKOWY:łączy skrzydło z kręgosłupem ,długie wysokie łopatki,obojczyk zrosniety widełkowato w kształcie litery V, kość krucza MIEDNICOWY:łączy kości krzyżowo-lędźwiowe, kość łonowa, biodrowa,kulszowa KOŃCZYNY: przednia: przeksztaucona w skrzydła,kość ramieniowa, 2 kości przedramienia kość promieniowa i łokciowa, część nadgarstka,śródrecza,3palce redukcja IV i V palca DOLNA: kończyny podciągniete pod tłów,ukryta kość udowa,2kości podudzia zrośnięte ze sobą,staw kolanowy, rzepka,kość skokowa pokryta łuskami,kość stępu i śródstopia-zredukowane,4palce 1 przeciwstawny-zakończone pazurami

SSAKI ( środowisko lądowe, przedstawiciel: kot): Osiowy Czaszka Mózgoczaszka ochrania mózg,kość czołowa,,ciemieniowa, skroniowa-wyrasta staw zuchwowy,kości potyliczne,kości nieruchome- szwy Trzewioczaszka, kości nosowe,szczęka i żuchwa, zęby osadzone w zębodołach, siekacze,kły,przedtrzonowe, trzonowe,kość kwadratowa i stawowa przewędrowują do jamy ucha środkowego i stają się 2 kostkami słuchowymi-młoteczkiem i kowadełkiem,żuchwa zbudowana z kości zębowej. Kręgosłup: zbudowany z odcinków: odcinek szyjny; (7kręgów) 2 pierwsze to dźwigacz- atlas i obrotnik,kłukcie potyliczne ,kanał rdzeniowy,DYSKI-otoczone galaretowata substancją która amortyzuje ruchy kręgosłupa odcinek piersiowy:żebra,właściwe kości łączą się z mostkiem,rzekome kości-łączą się z mostkiem przez inne żebra,wolne kości-nie łączą się z mostkiem odcinek lędźwiowy:kręgimasywne,część lędźwiowa, kość krzyżowa-znajduje się przy miednicy odcinek ogonowy:kość ogonowa PASY: BARKOWY:łopatka,obojczyk,u stekowców jest kość krucza. MIEDNICOWY: zamknieta miednica,kość łonowa,biodrowa,kulszowa KOŃCZYNY: PRZEDNIE podciągnięte pod tłów,kość ramieniowa łączy się z kością przedramienia ,nadgarstek,śródrecze,kości palców zakończone pazurami TYLNE: masywne udo,2 kości wolne podudzia,staw kolanowy,rzepka,kość stepu,pieta,kośc sródstopia,kośc palców

ja mam test w czwartek, też z tego, więc to są moje notatki : )
Powodzenia!! : D
2 5 2
2009-11-16T21:02:51+01:00
2009-11-16T21:08:35+01:00
Ssaki,Ptaki,Gady,Płazy,Ryby są to cztery gromady kręgowców do których zaliczamy również krągłouste (nie mające żuchwy) - minogi i śluzice.Ssaki i ptaki są stałocieplne reszta zmiennocieplne.Ssaki, Ptaki oraz Gady to owodniowce, płazy i ryby bezowodniowce.Ssaki,Ptaki,Gdy i Płazy są czworonogami, ryby już nie.
Środowisko życia:
Ssaki: lądy ( Słoń, Koń, Ryjówka), powietrze (Nietoperze), woda (Walenie).
Ptaki: lądy ( nielotne Ptaki - strusie, Emu, Kazuary, Nandu), powietrze (ogromna większość, nie muszę chyba wymieniać ;), woda (Pingwiny).
Gady: lądy (Jaszczurki, węże) i woda (Żółwie morskie,Krokodyle,Aligatory,Kajmany,Gawiale).
Płazy; lądy (bardziej ropuchy) i woda (bardziej żaby), tryb ziemnowodny
Ryby: tylko i wyłącznie woda.Wyróżniamy słodkowodne i słonowodne