Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-16T23:21:29+01:00
A więc :


Panteon
Panteon
-jest budowany na planie prostokata
-styl kolumn: koryncki (gładkie trzony)
-świątynia poświęcona wszystkim bogom
-kopuła



Partenon
-plan:centralny, na planie koła
-styl kolumn: dorycki (kenalurowane trzony)
-poświęcona Atenie Partenos (Ateny Dziewicy
-dach dwuspadowy
-wzniesiony został z marmuru pentelickiego na trzystopniowej podbudowie (stylobacie)
-Wymiary świątyni wynosiły 69,51 m na 30,86 m
1 5 1
2009-11-16T23:22:12+01:00
Parteon (parthenon) to świątynia poświęcona Atenie Partenos (partenos to w grece dziewica), z kolei panteon (pantheion) to świątynia wszystkich bogów (nazwa też pochodzi z greki choć przyjęła się w łacinie- pierwotni oznaczała stellę poświeconą wszystkim bogom).

Są dwie różne budowle. Partenon to świątynia w stylu doryckim, wzniesiona na ateńskim Akropolu w II połowie V w. p.n.e. Liczy 70 m długości i 31 m szerokości.Do dzisiaj jest to wizytówka Aten. Natomiast Panteon to rzymska świątynia poświęcona wszystkim bogom, którą przykrywa ogromna kopuła o średnicy 43 m, stanowiąca jedno z największych osiągnięć architektonicznych Rzymian. W VII w. n.e. Panteon został zamieniony na świątynię chrześciajańską i jest dzięki temu jedyną starożytna świątynią, która pozostała do dzisiaj miejscem kultu.
2009-11-16T23:23:05+01:00
Roznia sie pisownia, a to z greki czy rzymu bylo ?!