1.wypisz w jednym rzędzie ułamki mniejsze od 1/2 a w drugim rzędzie większe od 1/2
7/14,4/8,1/3,1/2,35/70,40/80,17/20,12/15,5/8,4/9,20/40,16/34,64/135,2/9,1/4,107/200,5/10,24/12,25/50,2/4,4/7,3/6,12/14,6/9,45/90,10/20,1/5,
2.Hrabina Gizela przez całe życie zbierała pierścionki.Gdy osiągnęła wiek sędziwy wszystkie swoje klejnoty podarowała bratanicy Leonorze Józefinie i Stefci.Leonora otrzymała 1/3,Józefina 5/21,a Stefcia 3/7.Która z nich otrzymała najwięcej pierścionków.Bardzo proszę o pomoc i wytłumaczenie.Bardzo będę wdzięczna,i bardzo dziękuję.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-17T08:51:27+01:00
A)
1/2>0
17/20, 12/15, 5/8, 107/200, 24/12, 4/7, 12/14, 6/9.
1/2<0
1/3, 4/9, 16/34, 64/135, 2/9, 1/4,1/5
reszta liczb równa jest 1/2.
jeśli pierwsza liczba jest większa połowy tej drugiej znaczy że jest wieksza od 1/2, a jeśli nie jest wieksza od połowy drugiej to znaczy że nie jest wieksza od 1/2.

b)załużmy że pierścionków było 21.
wszystkie ułamki zostaną sprowadzone do tego samego mianownika.
---1/3 zamieniam na 7/21(pomnożyłam i licznik i mianownik *7) . Czyli pierwsza dostała 7 pierścionków.
---5/21 znaczy że dostała 5 pierścionków.
---3/7 zamieniam na 9/21(pomnożyłam liczik i mianownik *3). Czyli dostała 9 pierścionków.
Odp. Stefcia dostałą najwięcej pierścionków.
8 4 8
2009-11-17T09:05:26+01:00
1.
½<6/9, 12/14, 4/7, 24/12, 107/200, 5/8, 12/15, 17/20,
½=10/20, 45/90, 3/6, 25/50, 2/4, 5/10, 20/40, 40/80, 35/70, 1/2, 4/8, 7/14,
½>1/5, 1/4, 2/9, 16/34, 64/135, 4/9, 1/3,
2.
1/3=7/21 \
5/21=5/21 )------> Rozszerzyłem do wspólnego mianownika
3/7=9/21 /

5/21<7/21<9/21
Józefina dostała najmniej, Leonora więcej niż Józefina, ale mniej niż Stefcia, a Stefcia najwięcej.

A więc odpowiedź to Stefcia.
12 3 12