Na szczytach górskich można zaobserwować zmniejszanie się pokrywy lodowej,które odbywa sie bez jednoczesnego topnienia lodu
a)wyjaśnij zjawisko, ktoremu ulega lód.Podaj nazwę tej zmiany stanu skupienia
b)podaj nazwę zjawiska odwrotnego do opisanego w punkcie a
c)Który z poznanych niemetali ulega opisanemu powyżej zjawisku? Zaprojektuj i opisz doświadczenie, które należy przeprowadzić, aby sie o tym przekonac.

UWAGA! punkt Ai B zrobiłam! chodzi mi głównie o pomoc przy punkcie C!
z góry dziękuje, z chemii jestem tępa, a to zadanie mnie przerasta. I jeszcze raza powatrzam - chodzi o ten punkt z projektowaniem doświadczenia, bo resztę zrobiłam.

2

Odpowiedzi

2009-11-17T15:10:06+01:00
A)sublimacja
b)resublimacja
c) suchy lód (zestalony CO2)

należy wprowadzic suchy lód do kolby z wodą dla przyspieszenia reakcji.
można zaobserwowac ze "suchy lód" nie topnieje lecz wydziela sie para wodna .
13 4 13
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-17T15:45:32+01:00
A) Sublimacja – przemiana fazowa bezpośredniego przejścia ze stanu stałego w stan gazowy z pominięciem stanu ciekłego.

b)resublimacja

c) Z niemetali to stały azot, ale jest ciężko dostępny, a z związków to suchy lód (zestalone CO2). Do miski dajesz odrobinę suchego lodu i patrzysz :D W załączniku masz obrazek pokazujący to doświadczenie.
15 3 15