Odpowiedzi

2009-11-17T18:24:45+01:00
X -> pierwsza liczba
y -> druga liczba

30%x-40%y=31,5 /*10
40%x+3y=81 /*10

3x-4y=315
4x+30y=81

3x=315+4y / :3
4x+30y=81

x=105+4/3y
4*(105+4/3y)+30y=81

420+16/3y+30y=81
x=105+4/3y

16/3y+30y=-339 /*3
x=105+4/3y

16y+90y=-1017
x=105+4/3y

106y=-1017 / :106
x=105+4/3y

y= 9 63/106
x= 92 11⁄53

Metoda wyznaczników, na mojej stronie: http://www.obliczto.pl/kalkulatory/uklad_rownan/_LICZ_.php?X1=3&Y1=-4&W1=315&X2=4&Y2=30&W2=81


2009-11-17T18:32:50+01:00
30%x-40%y=31,5 /*10
40%x+3y=81 /*10

3x-4y=315
4x+30y=81

3x=315+4y / :3
4x+30y=81

x=105+4/3y
4*(105+4/3y)+30y=81

420+16/3y+30y=81
x=105+4/3y

16/3y+30y=-339 /*3
x=105+4/3y

16y+90y=-1017
x=105+4/3y

106y=-1017 / :106
x=105+4/3y

y= 9 63/106
x= 92 11⁄53
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-11-17T20:24:24+01:00
0,3a - 30% liczby a
0,4b - 40% liczby b
0,4a - 40% liczby

0,3a - 0,4b = 21 /10
3a - 4 b = 210
oraz drugie równanie:
0,4a+3b= 81 /10
4a + 30b= 810
powstaje układ dwóch równań z dwiema niewiadomymi:
3a - 4b = 210
4a + 30b =810
Zdrugiego równania obliczam a
4a =810-b
a=(810-30b):4
i wstawiam do równania pierwszego:
3x(810-30b):4 -4b= 210 /4
3(810-30b)-16b=840
-106b = 840-2430
-106 b =-1590 /: (-106)
b=15

obliczam teraz a
a=(810-30b):4
a=(810-30x15):4 =(810-450):4 = 360:4 =90


ODP.a= 90, b=15