Zadanie 1
Z podanych zdan pojedynczych utworz zdania zlozone. Polacz je spojnikami, zaimkami lub oddziel przecinkami. Mozesz zmienic szyk wyrazow.

a)Domy patrycjuszy w starozytnym rzymie byly bardzo przestronne. Ich najwazniejsza czesc stanowilo atrium.

b)Byla to wielka sala. Zycie domownikow toczylo sie glownie tutaj.

C)Plona tam swiety ogien.Mieszkancy skupiali sie wookol niego.

D)Ognisko domowe pelnilo nie tylko funkje praktyczna. Zapewnialo takze poczucie bezpieczenstwa.

E) Gosc przybywajacy do domu musial pozdrowic swiety ogien. Tego wymagala etykieta.

F) Drzwi domu byly strzezone przez bogow i dobre duchy. Nalezalo oddawac im nalezna czesc.

zadanie 2.
Do podanych zdan pojedynczych dopisz logiczne z nimi zwiazane zdanie skladowe, tak aby powstaly wypowiedzenia zlozone. Podkres orzeczenue w powstalych zadaniach.

a) O mila amosfere w domu powinni dbac wszyscy jego mieszkancy....
b) Wspomnienia z dziwcinstwa sa piekne i wyjatkowe.....
c) Przyjemnie jest przyjowac gosci..
d) Dom stwarza poczucie bezpieczenstwa...
e) Czasami opuszczamy nasz dom...
f) nigdy nie zapomne domu...

Błagam pomozcie mi! ;)

2

Odpowiedzi

2009-11-17T18:57:42+01:00
Domy patrycjuszy w starozytnym rzymie byly bardzo przestronne, a Ich najwazniejszą cześcią było atrium.
Zycie domownikow toczylo sie glownie w wielkiej sali.
na tej podstawie zrób kolejne zdania.
2. a) O mila amosfere w domu powinni dbac wszyscy jego mieszkancy, którzy chcą aby żyło się lepiej.
itd :) dopisz to co przychodzi ci na myśl i pasuje do poprzedniego zdania skladowego ;)
14 2 14
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-17T19:17:54+01:00
Domy patrycjuszy w starożytnym Rzymie były bardzo przestronne, ich najważniejszą część stanowiło atrium.
Była to wielka sala, więc życie domowników toczyło się głównie tutaj.
płonął tam święty ogień, dlatego mieszkańcy skupiali się wokół niego.
Ognisko domowe pełniło nie tylko funkcję praktyczną, ale zapewniało także poczucie bezpieczeństwa.
Gość przybywający do domu musiał pozdrowić święty ogień, ponieważ tego wymagała etykieta.
Drzwi domu były strzeżone przez bogów i dobre duchy, dlatego należało oddawać im należną cześć.

O miłą atmosferę w domu powinni dbać wszyscy jego mieszkańcy, ponieważ tam (mieszkają).
Wspomnienia z dzieciństwa są piękne i wyjątkowe, dlatego lubię do nich (wracać).
Przyjemnie jest przyjmować gości, którzy lubią się (bawić).
Dom stwarza poczucie bezpieczeństwa, więc zawsze tam (wracam), kiedy (czuję) się zagrożony.
Czasami opuszczamy nasz dom, ponieważ chcemy (zacząć) własne życie.
Nigdy nie zapomnę domu, ponieważ (spędziłem) tam najlepsze chwile mojego dzieciństwa.
19 4 19