Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-17T19:28:27+01:00
Wspólnymi cechami ustroju spartańskiego i demokracji ateńskiej są:
- zgromadzenie (czyli mieszkańcy danego polis),
- kadencja danego urzędnika trwała tylko rok,

Różniącymi się cechami tych polis są:
- władza czyli w Sparcie rządzą królowie (których jest dwóch),
a w Atenach władzę sprawował urząd
- w Sparcie rada obejmowała 28-u starców (po 60 roku życia ponieważ dawniej uważano ze wiek to mądrość), a w Atenach była rada 500-set
- w Sparcie było 5 eforów ( urzędników) tylko najbogatsi, a w Atenach urzędnikiem mógł zostać każdy pod warunkiem ze jego rodzice i on sam urodzili się w Atenach
- w Sparcie decyzje podejmowali królowie, a w Atenach decyzje podejmowane były przez większość.
1 5 1
2009-11-17T19:43:59+01:00
Sparta ustrój
Tym państwem rządzili dwaj królowie ,ich wladza byla dziedziczna . W starożytnej sparcie była także rada starszych bylo ich 28 doswiadczonych spartan . Rada starszy zajmowala sie uchwalaniem uchwał . Ważne decyzje podejmowalo pieciu urzednikow (eforami) . zwalywali zgromadzenie na jeden rok . Eforowie zwolywali zgromadzenie ,przygotowywali wnioski pod obrady. Pełnoprawnymi obywatelami ,decydujacymi o swoim zyciu byli spartanie.

Demokracja grecji
Najwieksza wladze sprawowalio Zgromadzenie Ludowe. Zgromadzenie decydowalo o sprawach wojny , uchwalało obowiązujace prawa ,wybieralo niektorych urzednikow. Karzdy obywatel bioracy udzial w obradach musiał zgłosić projekt ustawy
1 5 1
2009-11-17T19:57:41+01:00
Najwyższym organem władzy w Atenach było zgromadzenie ludowe.Lud ateński rządził swoim państwem przy pomocy:
-urzędników
-sędziów
-strategów
Ustrój Sparty różnił się od ustroju ateńskiego.Obywatele posiadali mniejszy wpływ na rządy.Całe życie społeczno-polityczne było podporządkowane sprawom wojskowym.