Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-17T20:21:04+01:00
Jama ustna: pobieranie , mechaniczne rozdrabnianie pokarmu , mieszanie go ze śliną , wstępne trawienie cukrów

gardło: wspólny odcinek przewodu pokarmowego i układu oddechowego . Pokarm uformowany w kęs zostaje połknięty.

przełyk : mięsnie przełyku przesuwają pokarm do żołądka. W przeciwieństwie do mięśni gardła, ich skurcze zachodzą niezależnie od naszej woli

żołądek : gromadzenie i mieszanie, częściowe trawienie białka.Kwas solny, wydzielany przez gruczoły ściany zołądka, umożliwia działanie pepsyny i niszczy drobnoustroje chorobotwórcze. śluz nawilża pokarm i chroni ścianę żołądka przed działaniem kwasu.

jelito cienkie :wchłanianie glukozy,aminokwasów , witamin glicerolu i kwasów tłuszczowych do kosmków , skąd wraz z krwią są rozprowadzane po organiźmie

jelito grube : wchłanianie wody , soli mineralnych i niektórych witamin usówanie niestrawionych resztek pokarmu w postaci kału


Mam nadzieje że pomogłam ; )
20 3 20
2009-11-17T20:59:02+01:00
Budowa układu pokarmowego:
1 jama ustna
2 gardło
3 przełyk
4 żołądek
5 jelito cienkie
6 jelito grube
Gruczoły dodatkowe:
7 ślinianki
8 wątroba
9 trzustka
Znaczenie tych przewodów:
1 rozdrobnienie pokarmu
2 to wspólny odcinek układu pokarmowego i oddechowego
3 przesuwanie treści pokarmowej
4 wyściela go błona śluzowa z licznymi gruczołami wydzielającymi śluz. zawierz sok żołądkowy którego skład jest następujący: kwas solny(HCL), enzymy trawiące , pepsyna i podpuszczka (kwas solny uaktywnia pepsynę)
5 a) pierwszy odcinek to DWUNASTNICA (środowisko zasadowe w wyniku soku trzustkowego) następuje tu dalsze trawienie przez enzymy b) druga cześć jelita cienkiego posiada palczaste wyrostki jest tu proces wchłaniania mleczka pokarmowego
6 a) wchłanianie wody formowanie kału b)odbytnica wydalanie kału na zewnątrz zakończenia przewodu pokarmowego
DODATKOWE GRUCZOŁY
7 produkują ślinę w której znajduje się enzym lizozym
8 produkuje żółć która rozbija tłuszcze na drobna kropelki przekształca glukozę w glikogen oczyszcza krew ze związków trujących magazynuje witaminy
9 wytwarza sok trzustkowy który zawiera enzymy trawiące wytwarza hormon insulinę
13 3 13