Odpowiedzi

2009-11-17T20:40:48+01:00
Receptory to komórki lub grupy komórek czuciowych (zmysłowych), a także nagie zakończenia aferentnych włókien nerwowych, zdolne do odbierania (recepcji) bodźców płynących ze środowiska zewnętrznego lub wewnętrznego. Odbiór bodźców polega na zamianie różnorodnych sygnałów optycznych, akustycznych, mechanicznych czy chemicznych na impulsy nerwowe, które następnie przewodzone są przez neurony. Większość receptorów cechuje względna specyficzność w stosunku do danego bodźca. Oznacza to, że w zasadzie receptory światła reagują tylko na światło, receptory ciepła na ciepło itd. Wytworzone w receptorach impulsy nerwowe docierają do odpowiednich ośrodków centralnego układu nerwowego i ulegają tam obróbce (integracji). Przetworzone impulsy, jako swoiste decyzje, wędrują następnie do narządów wykonawczych (efektorów), umożliwiając odpowiednie reakcje.
3 1 3
2009-11-17T20:42:03+01:00
Słuchu - mechanoreceptory odbierające fale mechaniczne (dźwiekowe)

wzroku - fotoreceptory odbierają bodźce wzrokowe, są na siatkówce w oku.

równowagi - statolity
4 3 4
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-11-17T22:31:04+01:00
Receptory słuchu-rzęski komórek rzęskowych, tworzą tzw. błonę podstawową.W uchu wewnętrznym znajdują się również receptory zmysłu równowagi komórki zmysłowe włoskowate.
receptory wzroku pręciki, czopki oraz drogi dla impulsów nerwowych w samej siatkówce.
receptory równowagi komórkami zaopatrzonymi w rzęski zanurzone w gęstym płynie (endolimfie) wypełniającym trzy kanały pólkoliste ucha wewnętrznego.
4 3 4