Odpowiedzi

2009-11-18T10:20:09+01:00
Pęcherzyk żółciowy (zwany też niepoprawnie woreczkiem żółciowym) - gruszkowaty narząd służący do magazynowania i zagęszczania żółci do czasu, aż będzie potrzebna do trawienia pokarmu.


Pęcherzyk żółciowy :
Dno
Trzon
Szyjka

Drogi żółciowe :

Przewód pęcherzykowy
Przewód wątrobowy
przewód żółciowy wspólny


mam nadzieje ,że o to chodzi : )) .

Pozdrawiiam : *
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-18T10:20:42+01:00
Pęcherzyk żółciowy, magazyn żółci położony na dolnej powierzchni wątroby, składający się z dna, trzonu i szyjki, która przechodzi w przewód pęcherzykowy. Przewód pęcherzykowy łączy się z przewodem wątrobowym wspólnym, tworząc przewód żółciowy wspólny.

Pęcherzyk żółciowy ma długość ok. 10 cm i pojemność 40-60 ml. W czasie trawienia pod wpływem cholecystokininy (hormonu jelitowego uwalnianego pod wpływem kwasów tłuszczowych i aminokwasów), dochodzi do skurczu mięśniówki pęcherzyka i wypływu żółci przez przewód żółciowy wspólny i brodawkę Vatera do dwunastnicy.
2009-11-18T10:27:16+01:00
Pęcherzyk żółciowy- zwany również woreczkiem żółciowym W jego budowie możemy wyróżnić dno,trzon oraz szyjkę która przechodzi w przewód pęcherzykowy.ściana pęcherzyka żółciowego zbudowana jest z błony surowiczej,mięśniowej i śluzowej.Pęcherzyk żółciowy jest zbiornikiem o pojemności 40-50 cm2 służący do magnetyzowania żółci. Błona śluzowa ma szczególna właściwość oddawania żółci i jej kilkakrotnego zagęszczania.