Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-18T14:36:06+01:00
Wątroba
1. wytwarzanie żółci
2. unieczynnianie niektrych toksyn
3. wytwarzanie prawie wszystkich białek osocza
4. magazynowanie i przemiana tłuszczów, białek witamin i węglowodanów

trzustka
1. czynność zewnątrzwydzielnicza (sok trzustkowy wydzielany do dwunastnicy zawierający przede wszystkim enzymy trawienne),
2. czynność wewnątrzwydzielnicza (hormony, z których najważniejsze to insulina i glukagon).
2009-11-18T14:37:05+01:00
-neutralizuje toksyny (np. alkohol i inne używki, a także niektóre leki)
-toksyczny amoniak przekształca w mocznik

Poza tym:

* syntezuje czynniki krzepnięcia krwi
* przekształca puryny w kwas moczowy
* węglowodany przekształca w łatwo przyswajalną dla organizmu glukozę, a jej nadmiar w glikogen lub w tłuszcze (które magazynuje)
* aminokwasy metabolizuje w tłuszcze
* magazynuje żelazo i witaminy: A, D, E, niewielkie ilości B12 i C, które uwalnia w razie potrzeby
* wytwarza żółć (do 1,5 litra na dobę), która emulguje tłuszcze i powtórnie wykorzystuje zużytą sól żółciową
* produkuje i magazynuje niektóre białka surowicy krwi (np. albuminę)
* wytwarza i magazynuje enzymy
* buforuje poziom glukozy we krwi
* produkuje ciepło, bierze udział w termoregulacji (krew wypływa cieplejsza o 1 °C)
* zachowuje w organizmie substancje nadające się do ponownego wykorzystania, zbędne – wydala
* u płodu pełni funkcję krwiotwórczą
* gromadzi i reguluje ilość żelaza w organizmie.
Trzustka:
Trzustka spełnia dwie zasadnicze funkcje:

* czynność zewnątrzwydzielnicza (sok trzustkowy wydzielany do dwunastnicy zawierający przede wszystkim enzymy trawienne),
* czynność wewnątrzwydzielnicza (hormony, z których najważniejsze to insulina i glukagon).


2009-11-18T14:37:42+01:00
1Wątroba - produkuje żółć która rozbija tłuszcze na drobne kropelki
- przekształca glukozę w glikogen
- oczyszcza krew ze związków trujących
2Trzustka- wytwarza sok trzustkowy który zawiera enzymy trawiące
- wytwarza hormon insulinę