Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-12-25T15:23:03+01:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).
Przyczynami wyprawy były:
- dokończenie wolii swojego ojca Filipa II
- chęć podbicia nowych ziem
- chęć zdobycia wielu łupów
- wojna z Persami

Przebieg:
Na początku Aleksander Wielki zaatakował Persję (Issos 333r.p.n.e). Pokonał wtedy Dariusza III ipojmał jego matkę,żonę,córkę.Później zaatakował Egipt górny i dolny. Oczywiście podbił je i ogłosił się najwyższym z boóg egipskich.
Następnie zaatakował Mezopotamie i dalszą część bliskiego wschodu. Ostatecznie podbił tereny aż do Indii,lecz musiał zawrócić , ponieważ żołnierze zaczeli się buntować

Skutki podbojów:
- połączenie terenów w jeden
- śmierć Aleksandra Wielkiego
- wprowadzenie kultury greckiej na tereny podbite
33 4 33
  • Użytkownik Zadane
2009-12-25T15:57:40+01:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).
Podboje Aleksandra Wielkiego rozpoczęły się w 336 r. p.n.e. po śmierci ojca - Filipa II. Na czele wojsk macedońskich i Związku Korynckiego rozpoczął podbój Persji.
334 p.n.e. - bitwa nad rzeką Granik - •(przebieg działań - p.d.) wyprawa przeciwko Persji, zwycięstwo Aleksandra
• opanowanie Anatolii (dzisiejsza zach. Turcja), ruszył na Fenicję
333 p.n.e. - bitwa pod Issos - p.d. spotkanie się potężnej armii perskiej z siłami Aleksandra, klęska Persów, król Dariusz III uciekł z pola bitwy
•opanowanie Fenicji, oblężenie Tyru, okupacja Palestyny
• opanowanie Egiptu (założenie Aleksandrii)
• 331 r. p.n.e. - wyruszył do Azji
331 p.n.e. - bitwa pod Gaugamelą - •p.d. ostateczna klęska Persów
• Aleksander zajął Babilon i Suzę, zdobył Persepolis (stolica Persji)
• 329-327 p.n.e. - podbój Persji
327 p.n.e. - wyprawa do Indii - • p.d. podbój Pendżabu
• powrót do Babilonu; śmierć - 323 r. p.n.e.

Skutki podbojów:
- polityczne: wieloletnie walki wodzów, podział monarchii Aleksandra na kilka królestw, w których władze przejęli diadochowie (wodzowie armii)
- kulturalne: rozpowszechnianie się kultury greckiej na cały wschód - powstanie kultury hellenistycznej, powstanie w Azji greckich miast z grecką kulturą i prawami, powstanie nowych ośrodków kultury greckiej (Aleksandria, Antiochia, Pergamon)
31 4 31