Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-18T17:20:50+01:00
* Wychwytuje zanieczyszczenia we wdychanym powietrzu.
* Umożliwia transport zanieczyszczeń w kierunku jamy nosowej lub na zewnątrz układu.

W układzie rozrodczym kobiety:

* Ułatwia komórce jajowej przemieszczenie się do macicy.
2 3 2
2009-11-18T17:23:57+01:00
Nabłonek migawkowy - typ nabłonka, którego komórki wyposażone są w wici lub rzęski, ułatwiające transport substancji po powierzchni nabłonka.

1
Wychwytuje zanieczyszczenia we wdychanym powietrzu

2
Umożliwia transport zanieczyszczeń w kierunku jamy nosowej lub na zewnątrz układu

6 2 6
2009-11-18T17:24:21+01:00
Rola nabłonka dróg oddechowych:

Komórki nabłonka dróg oddechowych, znajdujące się w miejscu zetknięcia organizmu i środowiska zewnętrznego, są szczególnie narażone na niekorzystne działanie czynników środowiskowych, w tym mikroorganizmów oraz pyłów organicznych i nieorganicznych. W XIX wieku zostały opisane występujące w plwocinie "spirale Curshmanna" i "ciałka Creoli", będące fragmentami złuszczonego nabłonka. Przypisywano im wartość w diagnostyce astmy oskrzelowej.
Opisywano także zmiany w morfologii nabłonka u chorych na astmę, polegające na złuszczaniu się warstwy komórek walcowatych, odsłonięciu komórek przypodstawnych i zakończeń nerwowych oraz zgrubieniu błony podstawnej.
Postęp wiedzy na temat patogenezy astmy przyniósł dowody na to, że nabłonek dróg oddechowych nie tylko stanowi barierę chroniącą przed wpływami środowiska zewnętrznego, ale także uczestniczy w odpowiedzi immunologicznej.
5 2 5