1. Wymień rodzaje zębów stałych u człowieka i opisz budowę zęba.
2. opisz role kwasu solnego wydzielanego z żołądka.
3. Wymień funkcje wątroby w organizmie człowieka
4. Opisz role trzustki
5. Napisz gdzie znajdują się kosmki i jaką pełnią role.

Proszę o nie za długie i nie za krótkie mądre odpowiedzi :) Dziękuję :)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-11-18T18:54:38+01:00
1. zęby : siekacze, kły, przedtrzonowe, trzonowe.
ząb składa się z : korony, szyjki i korzenia.
2. Uaktywnia enzym soku żołądkowego - pepsynę oraz wytwarza kwaśne środowisko niezbędne do działania tego enzymu. Ma właściwości bakteriobójcze, zabija drobnoustroje, które dostały się do żołądka wraz z pokarmem.
3.wytwarzanie żółci, magazynowanie i przemiana tłuszczów, białek witamin, węglowodanów(gromadzone w wątrobie w postaci glikogenu), unieczynnianie niektórych toksyn, wytwarzanie prawie wszystkich białek i osocza.
4.wytwarzanie soku trzustkowego, produkowanie hormonów : insuliny i glukagonu.
5. Kosmyki znajdują się w jelitach. przesuwają pokarm w jelitach, wchłaniają składniki pokarmowe do krwi.
3 3 3
2009-11-18T19:21:12+01:00
1.zeby stałe : siekacze, kły , przedtrzonowe i trzonowe.Dorosły czlowiem ma ich 32.
zab sklada sie z wyniesionej ponad powierzchnię dziąsła korony, szyjki i zaglebionego w zebodole korzenia.Koronę okrywa twardsza substancja ustroju-szkiwo.Pod nim wystepuje gruba warstwa zębiny.Komorę zeba wypelnia lacznotkankowa miazga z naczyniami krwionosnymi i nerwami
2.kwas solny:
obniża pH
aktywuje enzymy proteolityczne
hamuje dzialanie amylazy
unieszkodliwia bakterie
3.bierze udzial w metaboliżmie tluszczow , biosyntezie lipoproteidów , syntezie fosfolipidow i cholesterolu.
magazynuje witamiuny A D B 12 i zelazo.
filtruje substancje wprowadzane do krwi przewodu pokarmowego.
4.Trzustka pelni funkcje gruczołu zewnątrz i wewnątrz wydzielniczego.
zawiera specjalne komorki wytwarzające insulinę.
5.kosmki znajduja sie w jelitach i pelnia role przesuwania pokarmu
1 5 1