Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-18T21:10:45+01:00
Mit o Dedalu i Ikarze jest bardzo podobny do opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza, gdyż w obydwu utworach ukazane jest, Jak Ikar i Michaś żyją w niewoli i próbują jakoś uciec od otaczającego ich świata. Ikar dzięki swoim skrzydłom mógł szybować jak ptak i cieszyć się, że "wydarł ptakom tajemnicę lotu". Michaś natomiast uciekał w cudowny świat literatury, czytając ksiązki o ulubionej tematyce. Obaj bohaterowie zginęli tragicznie. Byli tak zafascynowani i zamyśleni, że nie zdawali sobie sprawy z niebezpieczeństwa, jakie ich czekało. Również w obu utworach były podobne reakcje otoczenia na nieszczęście chłopców. W micie pasterz pasł owce, rolnik orał ziemię, a rybak łowił ryby, choć był tak blisko nieszczęścia Ikara. To samo zaobserwowałam w utworze Iwaszkiewicza. Gdy gestapowcy wysiedli z samochodu, aby zabrać chłopca, nikt nie zwrócił na to uwagi. Obaj spotkali się z zupełną obojętnością ze strony innych. Wszyscy byli tak zajęci swoimi sprawami i pracą, że nikt im nie pomógł. A może nie chcieli pomóc? Również obaj chłopcy zginęli niezawinioną i daremną śmiercią. Co zawinił Michaś? On tylko czytał książkę, a że trafił akurat na samochód gestapo, to był tylko przypadek. Również Ikar leciał tylko trochę za wysoko, a ciepło promieni roztopiło wosk. W obydwu utworach występuje ten sam motyw, powtarzają się losy. Mamy tu do czynienia z motywem "ikaryjskim" czyli samotnością człowieka w momencie śmierci. W utworach tych również zauważamy, że śmierć obu postaci dostrzegają artyści, którzy są bardziej wrażliwi i spostrzegawczy. Nie są obojętni na krzywdę ludzi i w swoich utworach czy obrazach ukazują to, co zobaczyli. Uważam, że Iwaszkiewicz słusznie nazwał swój utwór "Ikar", gdyż oba opowiadania są do siebie bardzo podobne.

Pozdrawiam Nolita
2 4 2
2009-11-18T21:19:51+01:00
Iwaszkiewicz porownuje Michasia bohatera opowiadania do Ikara. Obaj bohaterowie sa mlodzi . Obaj zafascynowani tym co robili - Ikar chcial uciec z Krety , Michas w swiat ksiazek uciekal przed rzeczywistoscia okupacyjna . Obaj nie rozwazni pochlonieci czynnoscia ktora wykonywali , obaj zgineli tragicznie . I wlasnie temu tak go zatytulowal
2 4 2