Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-18T21:48:24+01:00
Rozciągłość południkową i równoleżnikową obliczamy wzależności od tego, czy dane miejsce leży na 1, czy na 2 półkulach.
Przyjmijmy, że dany obiekt, którego chcemy obliczyć rozciągłość równoleznikową leży na półkuli wschodniej, w takiej sytuacji odejmujemy współrzędne punktu, który jest wysunięty najdalej na wschód od współrzędnych punktu, który leży najbliżej południka 0o. Gdyby obiekt był na półkuli zachodniej robimy na odwrót. A gdyby to miejsce leżało na 2 półkulach to dodajemy współrzędne punktów, które leżą najdalej na wschód i zachód.
Pokażę wam to na przykładzie Afryki, która leży na 2 półkulach:
51o26'E-Przylądek Hafun (najdalej na wschód wysunięty punkt Afryki)
17o30'W-Przylądek Zielony (najdalej na zachód wysunięty punkt Afryki)
51o26'+17o30'=68o56'-rozciągłość równoleżnikowa Afryki

2 2 2
2009-11-18T21:51:26+01:00
Rozciągłość południkowa - odległość pomiędzy najdalej wysuniętymi na północ i południe punktami danego obszaru mierzona wzdłuż południka.
Rozciągłość równoleżnikowa - odległość pomiędzy najdalej wysuniętymi na wschód i zachód punktami danego obszaru mierzona wzdłuż równoleżnika.