Nie masz teraz prawdziwej przyjaźni na świecie;

Ostatni znam jej przykład w oszmiańskim powiecie.

Tam żył Mieszek, kum Leszka, i kum Mieszka Leszek.

Z tych, co to: gdzie ty, tam ja, - co moje, to twoje.

Mówiono o nich. że gdy znaleźli orzeszek,

Ziarnko dzielili na dwoje;

Słowem, tacy przyjaciele,

Jakich i wtenczas liczono niewiele.

Rzekłbyś; dwójduch w jednym ciele.



O tej swojej przyjazni raz w cieniu dąbrowy

Kiedy gadali, łącząc swojo czułe mowy

Do kukań zozul i krakań gawronich,

Alić ryknęło raptem coś koło nich.

Leszek na dąb; nuż po pniu skakać jak dzięciołek.

Mieszek tej sztuki nie umie,

Tylko wyciąga z dołu ręce: "Kumie!"

Kum już wylazł na wierzchołek.



Ledwie Mieszkowi był czas zmrużyć oczy,

Zbladnąć, paść na twarz: a już niedźwiedź kroczy.

Trafia na ciało, maca: jak trup leży;

Wącha: a z tego zapachu,

Który mógł być skutkiem strachu.

Wnosi, że to nieboszczyk i że już nieświeży.

Więc mruknąwszy ze wzgardą odwraca się w knieję,

Bo niedźwiedź Litwin miąs nieświeżych nie je.



Dopieroż Mieszek odżył... "Było z tobą krucho! -

Woła kum, - szczęście, Mieszku, że cię nie zadrapał!

Ale co on tak długo tam nad tobą sapał.

Jak gdyby coś miał powiadać na ucho?"

"Powiedział mi - rzekł Mieszek - przysłowie niedźwiedzie:

Że prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie".


w wierszu adama mickiewicza pt: Przyjaciele
znajdź miniumum dziesięć rymów

plisss na jutro ważne

3

Odpowiedzi

2009-11-18T22:06:45+01:00
Świecie - powiecie,Leszek - orzeszek,Twoje - dwoje,Niewiele - ciele,Dąbrowy - mowy,Umie - kumie,Oczy - kroczy,Zapachu - strachu,Zadrapał - sapał,Niedzwiedzie - biedzie,Leży - nieświeży.
2009-11-18T22:09:59+01:00
1)świecie-powiecie
2)Leszek-orzeszek
3)dąbrowy-mowy
4)dzięciołek-wierzchołek
5)umie-Kumie
6)oczy-kroczy
7)zapachu-strachu
8)knieję-nie je
9)zadrapał-sapał
10)niedźwiedzie- biedzie
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-18T22:10:38+01:00
1. świecie - powiecie
2. Leszek - orzeszek
3. twoje - dwoje
4. przyjaciele - niewiele
5. dąbrowy - mowy
6. gawronich - nich
7. dzięciołek - wierzchołek
8. umie - kumie
8. zapachu - strachu
9. oczy - kroczy
10. leży - nieświeży
11. knieję - nie je
12. krucho - ucho
13. zadrapał - sapał
14. niedźwiedzie - biedzie

to są wszystkie ;D
1 5 1