Po wejściu do wagonu kolejowego chłopiec usiadł tyłem do kierunku jazdy, a jego walizka leżała na półce nad nim. W pewnej chwili walizka spadła mu na kolana.Co w tym czasie stało się z wagonem? Jak objaśnisz zachowane się walizki, posługując się zasadą bezwładności?

3

Odpowiedzi

2009-11-18T23:45:53+01:00
Zasada bezwładności :
Jeżeli na ciało nie działają żadne siły lub działające siły równoważą się to ciało pozostaje w spoczynku lub przemieszcza się ruchem jednostajnym prostoliniowym .

Pociąg musiał gwałtownie zachamować - wtedy walizka spadła .

Walizka spadła ponieważ wagom zmienił swój pęd.

2 2 2
2009-11-18T23:53:12+01:00
Wagon ruszył i od razu raptownie zahamował.
W chwili gdy rusza to walizka zaczyna poruszać się w stronę przeciwną co jest zgodne ze wzorem F=-ma.I w tym momecie zsuwa się z półki w stronę naprzciwnego siedzenia.
Następnie w chwili gdy hamuje to walizka zmienia kierunek spadania na przeciwny co jest zgodne ze wzorem który podałam wcześniej, co powoduje spadek walizki na kolana chłopca;)
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-19T00:05:33+01:00
Jak siedzi tyłem do kierunku jazdy, a walizka jest nad nim i spada mu na kolana, to znaczy, że pociąg ruszył.
Walizka spoczywała i nie chciała zmieniać swego "ruchu" (zasada bezwładności), więc przeciwstawiając mu się zaczęła "jechać" razem z pociągiem, żeby względem niego spoczywać. Tylko, że nie miała dokąd i spadła na kolana chłopca. ;)