Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-19T14:12:03+01:00

- Biologiczne oczyszczanie wód,
- Stosuje się je jako nawóz, przez to służą do użyźniania gleb,
- Wytwarzany kwas alginowy przez brunatnice stosowany w przemyśle tekstylowym jako impregnator,
- Protisty to cenne składniki wody i soli mineralnych,
- Stosowane są w przemyśle papierowym do produkcji tektury i kartonu,
- Agar pozyskiwany z krasnorostów, stosowany jest w przemyśle piekarniczym i cukierniczym,
- Stosowane są do galaretek, lodów lub majonezu,
- Stosowane są także w medycynie i farmaceutyce (np. kremy),
- Morszczyn (z dużą ilością jodu) stosowany jest do produkcji ziół,
- Substancje z chlorelli są stosowane do antybiotyków,
- Glony są wykorzystywane do laboratoryjnej syntezy witamin z grupy B,
- Agar i kwas są wykorzystywane do środków bakteriobójczych oraz leków stosowanych w przypadku obecności robaków pasożytniczych,
- Glony występują w maściach, którymi smaruje się rany po oparzeniach,
- Biorą udział w krążeniu pierwiastków,
- Duże glony stanowią schronienie dla innych organizmów wodnych.
Natomiast negatywne działania protistów roślinopodobnych w przyrodzie i organiźmie człowieka to:
- Zakwity wód, co przyczynia się do śmierci wielu organizmów wodnych (zakwity wód to masowy rozwój określonych gatunków glonów, glony te obumierają tworząc martwą materię organiczną którą rozkładają bakterie zużywając tlen, wydzielają szkodliwe toksyczne związki [np. siarkowodór]),
- Glony zarastają filtry wodne, powodując ich niedrożność,
- Ich masowa obecność ogranicza rozwój innych organizmów,
- Ryby, które żywią się glonami mają gorsze walory smakowe i zapachowe,
- Glony obrastają statki co powoduje ich nadmierne obciążanie.
Pozytywne działania protistów zwierzęcopodobnych w przyrodzie i organiźmie człowieka to:
- Stanowienie pokarmu dla innych zwierząt 9wchodzą, np. w skład zooplanktonu),
- Niektóre z wiciowców żyją w symbiozie (we współpracy) z termitami (mieszkają w nich i trawią drewno, które zjadają termity),
- Biorą udział w tworzeniu skorupy ziemskiej, pancerzyki otwornic tworzą pokłady mułów na dnie oceanicznym, które po latach przekształcają się w skały wapienne,
- Skały wapienne są przetwarzane w kredę,
- Ich obecność jest wskaźnikiem czystości wód,
- Stanowią ważne ogniwa w łańcuchach pokarmowych, są konsumentami I i II rzędu, zjadają bakterie i glony, same zjadane są przez skorupiaki,
- Oczyszczają wody i ścieki z bakterii.
Negatywne działania protistów pochodzenia zwierzęcego w przyrodzie i organiźmie człowieka to:
- Pasożytnictwo na roślinach i zwierzętach, powodując ich zgon,
- Niektóre protisty są pasożytami wywołującymi groźne choroby, np. malaria (wywołuje ją zarodziec malarii), śpiączka afrykańska (wywołuje ją świdrowiec gambijski), czerwonka pełzakowata.
2 5 2
2009-11-19T14:12:49+01:00
POZYTYWNE

*Brunatnice są wykorzystywane jako pasza
dla zwierząt
*Listownica cukrowa jest używana na dalekim wschodzie do celów kulinarnych
*Ściany komórkowe Brunatnic są wykorzystywane w przemyśle tekstylnym i kosmetycznym jako dodatek do pomadek, kremów i tak zwanej maseczki z alg a także w przemyśle papierniczym
*Skorupki obumarłych otwornic, szkieleciki promienionóżek brały udział w tworzeniu skał osadowych np. kredy piszącej


NEGATYWNE

*zielenice mają niekorzystny wpływ na zbiorniki z wodą powodują (wraz z sinicami) zakwity wód
*Tworzą uciążliwe osady na ścianach akwarium
*Zarodziec malarii-jest to pasożyt wywołujący malarię
*są pasożytami
*Wywołują choroby takie jak
>Nagana-choroba bydła
>śpiączka Afrykańska-śmiertelna choroba
>Choroba Chakasa –atakuje mózg i węzły chłonne
>czerwonka amebowa

1 5 1
2009-11-19T14:43:31+01:00
Protisty (Protista) - jedno z pięciu królestw wyróżnianych w ostatnich, hierarchicznych systemach klasyfikacji organizmów (np. w podziałach Whittakera i Margulis oraz Cavaliera-Smitha).Protisty to najstarsze eukarionty. Są dowody na to, że żyły na Ziemi już 600 mln lat temu.

Znaczenie protistów:
organizmy pionerskie(obecnośc substancji porostowych)
-pokarm dla wielu zwierząt
-organizmy wskaznikowe(biondykatory)


1 5 1