Odpowiedzi

2009-11-19T14:20:31+01:00
Ruch obiegowy:
Występowanie astronomicznych pór roku
-zmiany długości dnia i nocy
-występowanie dni i nocy polarnych
-zmiany miejscu wschodu i zachodu słońca na widnokręgu
Ruch obrotowy:
-występowanie dnia i nocy
-pozorna wędrówka słońca nad widnokręgiem
-spłaszczenie ziemi przy biegunach
-siła Coriolisa
;)
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-19T14:20:59+01:00
RUCH OBIEGOWY ZIEMI – jest to ruch Ziemi wokół Słońca po drodze o kształcie elipsy zwanej orbitą. Słońce znajduje się w jednym z ognisk tej elipsy. Oś ziemska nachylona jest do płaszczyzny orbity pod kątem 66033’ i zachowuje zawsze położenie równoległe do poprzedniego. Czas trwania obrotu wynosi 365 dni 5 godzin i 49 minut.

Następstwa ruchu obiegowego
-rok – podstawowa jednostka czasu
-zróżnicowanie oświetlenia w ciągu roku na danym obszarze
- zróżnicowanie energii cieplnej docierającej do Ziemi w ciągu roku
- zmiana długości dnia i nocy w ciągu roku na danym obszarze
- powstanie pór roku i zróżnicowanie czasu ich trwania w ciągu roku
-strefy oświetlenia Ziemi
-zmiana położenia Słońca nad horyzontem w ciągu roku
-zmiana miejsca wschodu i zachodu Słońca na horyzoncie w ciągu roku

RUCH OBROTOWY – jest to ruch Ziemi wokół własnej osi. Odbywa się on z zachodu na wschód ze stałą prędkością kątową i zmienną prędkością liniową (na równiku najszybciej, w okolicach biegunów – najwolniej). Czas trwania obrotu wynosi 23 godziny 56 minut i 4 sekundy

Następstwa ruchu obrotowego:
-doba – podstawowa jednostka czasu
-zjawisko dnia i nocy
- pozorna wędrówka Słońca i ciał niebieskich po sklepieniu nieba
- czas miejscowy strefowy i urzędowy
- spłaszczenie Ziemi na biegunach
-zmiana kierunków wiatrów i prądów (Siła Coriolisa) – odchylenia na półkuli N – w prawo, a na półkuli S – w lewo.
3 3 3
2009-11-19T14:32:55+01:00
Ruch obrotowy:
cechy:
1. ziemia obraca się wokół własnej osi z zachodu na wschod.
2. czas obrotu ziemi wokół własnej osi wynosi 24 h (23 godz 56 min 04 sek}
3. predkosc liniowa ziemi jest zmienna najwiekasza jest na rowniku i zmniejsza sie wraz ze wzrostem szerokości geograficznej az do ,,0.. na biegunach.
4.
predkosc katowa na ziemi jest stala tzn kazdy punky na ziemi ciagu doby musi sie obrocic o 360 stopni

Konsekwencje:
1. wysepowanie dnia i nocy
2. rachuba czasu na ziemi
3.widoma wędrówka Księżyca i innych cial niebieskich na niebie.
4. splaszczenie ziemi na bieguunach
5.sila Coriolosa

Ruch Obiegowy

cechy:
1.ziemia obieg słońce po orbicie eliptycznej do ruchu przeciwnym do ruchu wskazówek zegara
2.odległość ziemi od słońca zmienia sie w ciągu roku od 147 mil km w położeniu najbliższym (peryherium]do 152 mil km w położeniu najdalszym (aphelum}
3. oś ziemska pochylona jest pod stalym konetm 66 stoni i 33 min
4. czas obiegu ziemi wokol slonca wynosi 365 dni 5 godz 49 min

Konsekwencje:
1.wysepowani por roku
2 poza kolami podbiegunowymi wystepowanie dni i nocy polarnych.
3. konstrukcja kalndarza
4.zmiana miejsc zachodow i wschodow slonca



to jest z mojego zeszytu od gegry ;)