Odpowiedzi

2009-11-19T15:15:50+01:00
Patos, kategoria estetyczna w literaturze i sztuce, używana zwykle dla przedstawiania osób i zjawisk uważanych za szczególnie ważne, przełomowe, monumentalne, traktowanych bardzo emocjonalnie, w kategoriach wielkiej namiętności, rozpaczy itp.

Patos posługuje się odpowiednio dobraną, uwznioślającą retoryką, sposobem obrazowania itp., mającymi poruszyć odbiorcę. Był znany w starożytności, w okresie renesansu, baroku i klasycyzmu (Ody i Tragedie).

Od czasów romantyzmu został uznany za środek staroświecki, przesadzony i sztuczny, wrócił jednak do łask w pewnych odmianach neoklasycyzmu, w ekspresjonizmie, a także twórczości patriotycznej i polityczno-agitacyjnej, np. w totalitarnych hitlerowskich Niemczech i w ZSRR.



chancon de gest
[czytaj: szanSĄ de ŻEST] starofrancuski poemat epicki o czynach i przygodach historycznych lub legendarnych bohaterów
3 4 3
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-19T15:18:30+01:00
A) patos
patos (estetyka) - jedna z kategorii estetycznych stosowana w każdej dziedzinie sztuki zwłaszcza literaturze, muzyce i teatrze.

patos - jezioro lagunowe

b) chansons de geste 'pieśń o czynach' - poezja epicka, która pojawiła się u początków literatury francuskiej.

5 4 5