Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-11-19T18:33:41+01:00
15 stopni długości geo. = 1 godzina różnicy czasu
1 stopień długości geo. = 4 minuty różnicy czasu

1. Obliczanie różnicy czasów miejscowych na podstawie różnicy długości geo.
W Krakowie (20 stopni E) jest godzina 10.00. Która godzina czasu miejscowego jest w Tokio (140 stopni E)
140 - 20 = 120 stopni różnicy długości geo.
120 : 15 = 8
10.00 + 8 = 18.00
W Krakowie jest 16.00. Która godzina czasu miejscowego jest w Mexico (100 stopni W)?
20 + 100 =120 stopni różnicy długości geo.
120 : 15 = 8
16.00 - 8 = 8.00

2. Obliczanie różnicy długości geo. na podstawie różnicy czasów miejscowych:
W Krakowie jest godzina 19.00. Na jakim południku leży miasto w którym jest wtedy godzina 21.24?
21.24 - 19.00 = 2 godziny 24 minuty
2 godziny = 30 stopni różnicy dł. geo. 2 x 15 = 30
24 minuty = 6 stopni różnicy dł. geo. 24: 4 = 6
20 stopni E + 36 stopni = 56 stopni E

Zadania z wysokością Słońca:

Wzory:
dla 21III i 23 IX h = 90 - f
dla 21 VI i 21 XII h = 90 -[ d - f ]
[ ] oznacza wartość bezwzględną
gdzie: h to wysokość Słońca
? to szerokość geo. jest dodatnia dla półkuli N i ujemna na S
d to deklinacja Słońca równa +23,5 w dniu 21 VI i -23,5 w dniu 21 XII

1. Obliczanie wysokości Słońca:
Jaka jest wysokość Słońca w południe w Krakowie (50 N) w dniu 21 III?
h = 90 stopni - 50 stopni = 40 stopni
Jaka jest wysokość Słońca w Krakowie w dniu 21 XII
h = 90 - [-23,5 -50]
h = 90 - [-73,5 ]
h = 90 - 73,5
h = 16,5
Jaka jest wysokość Słońca w południe w Sydney (34 S) w dniu 21 XII?
h = 90 - [- 23,5 -(-34 )]
h = 90 - [-23,5 +34]
h = 90 -10,5
h = 79,5

Obliczanie szer. geo:
Na jakiej szer. geo. leży miasto, w którym w dniu 23 IX Słońce góruje na wysokości 80 stopni ?
? = 90 - h
? = 90 - 80 = 10 Miasto leży na szer. geo 10 stopni N lub S
3 3 3
  • Użytkownik Zadane
2009-11-19T18:36:19+01:00
Obliczanie wysokości Słońca:
Jaka jest wysokość Słońca w południe w Krakowie (50 N) w dniu 21 III?
h = 90 stopni - 50 stopni = 40 stopni
Jaka jest wysokość Słońca w Krakowie w dniu 21 XII
h = 90 - [-23,5 -50]
h = 90 - [-73,5 ]
h = 90 - 73,5
h = 16,5
2 3 2
2009-11-19T18:46:44+01:00
1.odczytujemy współrzędne geograficzne miejsca dla którego obliczamy górowanie np --->Kraków 50 stopni

2. sprawdzamy gdzie słonce góruje w zenicie w tym dniu
np 22 marzec nad równikiem 0 stopni .

górowanie :
raka 23 stopnie 27' [ 22 VI]
równik 0 stopni [22 III 22 IX ]
koziorożec 23 stopnie 27' [22 XII]

3.obliczamy rościągłość południka , a miejsce dla którego liczymy górowanie a zwrotnikiem nad którym w tym dniu słonce góruje w zenicie
np : 50 stopni N - 23 stopnie 27' N = 26 stopni 33'

4 obliczamy wartość odejmujemy od 90 stopni
np 90 stopni - 26 stopni 33' = 63 stopni 27'

5 formujemy odpowiedź
1 1 1