Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-19T20:08:12+01:00
Rewolucja Lutowa(18 luty 1917)- fala manifestacji i strajku;abiudykacje cara Mikołaja II


System Dwu władzy:
-nowy rząd zniósł cenzurę, objął amnestią więźniów caratu, oraz wprowadził demokratyczną ordynację wyborczą
-długo trwała wojna i sytuacja zła ekonomistyczna wpływały na pogarszanie się nastrojów i społeczeństwu
-Rosja zapanowała anarchią
-powrót Lenina ze Szwajcarii i jego tezy kwietniowej


Rewolucja październikowa
-6-7XI 1917 (24-25 X według kalendarza juliańskiego
-Bolszewicy zdobyli Pałac Zimowy Siedzibę rządu tymczasowego
-utworzono Rade Komisarzy Ludowych(przewodniczący Lenin)
-wydanie dekretów o ziemi i pokoju
-powołanie Nadzwyczajnej Komisji do walki z Sabotażem Kontrrewolucji i spekulacji
-na czele komisji stoi Feliks Dzierżyński
-powstanie komunistycznego państwa Rosyjskiego federacyjnej, socjalistycznej republiki rady.

rewolucja lutowa- 8 marca 1917 (kalendarz rosyjski- 23 lutego 1917)
2009-11-20T00:33:45+01:00
Przyczyny lutowej (1917):
-porazki wojsk rosyjskich na frontach
-kryzys wladzy cesarskiej
-kryzys gospodarczy (niedobor jedzenia- duzo towarow szlo na front)
-niezadowolenie spoleczne wynikajace ze wszystkich wczesniej wymienionych przyczyn

skutki:
-liczne strajki spoleczne wymusily abdykacje cara Mikołaja II
-powstanie rzadu ksiecia Lwowa- Rosja republika burżuazyjną
-przejecie wladzy przez Dumę (sejm)
-powolanie rzadu Aleksandra Kiereńskiego

przyczyny listopadowej (7 listopad 1917- w Polsce byl jeszcze pazdziernik ponieważ Rosja miala w tym czasie inny kalendarz ):
-chęc przejecia wladzy przez komunistow
-kontynuacja wojny przez Kieronskiego
-pogarszajaca sie sytuacja gospodarcza

Skutki:
-wojna domowa (pomiedzy białymi i czerwonymi)
-bolszewicy wygrywaja ta wojne i Rosja staje sie krajem pierwszym komunistycznym na świecie. powstaje Rzad Bolszewicki. Rada Komisarzy Ludowych z Włodzimierzem Iliczem Leninem na czele
2 5 2