Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-19T20:00:15+01:00
Kanał występujący wewnątrz osteonu (tkanka kostna zbita), zawierający naczynia krwionośne i nerwy. Kanały Haversa łączą się z drobnymi kanalikami, w których są wypustki cytoplazmatyczne komórek kostnych (osteocytów).
ROLA:
Takie połączenie umożliwia odżywianie komórek i dostarczenie soli mineralnych do substancji międzykomórkowej

tkanka kostna luźna - dużo istoty miedzykom. i płynu, nieregularny układ włókien, otacza naczynia krwionośne, nerwy, mięśnie, współtworzy tkankę podskórną, ma właściwości regeneracyjne
tkanka kostna zbita - wytrzymała, regularny układ włókien kolagenowych, buduje ścięgna, więzadła, opony mózgowe, współtworzy skórę właściwą kręgowców
2009-11-20T01:20:32+01:00
Tkanka kostna. Tkanka jest unaczyniona i unerwiona. Charakterystyczna jest tylko dla kręgowców, u niektórych tworzy szkielet wewnętrzny. Rozróżniamy trzy rodzaje komórek kostnych : komórki kościotwórcze osteoblasty, komórki kostne osteocyty, komórki kościogubne osteoklasty Tkanka ta tworzy kości. Spełnia głównie funkcje mechaniczne, czemu towarzyszy ilościowa przewaga substancji międzykomórkowej nad komórkami kostnymi. Odznaczające się licznymi wypustkami komórki kostne znajdują się w jamkach kostnych. Substancja międzykomórkowa jest zbudowana ze związków organicznych tzw. osseiny (35%), oraz ze związków nieorganicznych (65%) głównie z fosforanów i węglanów wapnia - nadających twardość i odporność na złamanie lub zgniecenie. Podstawową jednostką strukturalną kości jest osteon. Osteon tworzą blaszki kostne, między którymi znajdują się jamki kostne z komórkami kostnymi. Centralną część zajmuje kanał środkowy (kanał Haversa), mikroskopijny przewód, w którym biegną naczynia krwionośne doprowadzające krew do komórek kostnych. Osteony leżąc blisko siebie tworzą zbitą strukturę kości



1 1 1