Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-19T20:15:35+01:00
1. Chyba chodzi o konflikt grecko-perski ;)

Obstawiam, ze chodzi Ci o czas Wielkiej kolonizacji, VIII-VI w.p.n.e.

Przyczyny:
Greckie kolonie w Jonii(wybrzeże Azji Mniejszej, dzisiejsza zachodnia Turcja). W VIII-VI w.p.n.e nastąpił okres Wielkiej Kolonizacji - przyczyny to poszukiwanie nowych surowców mineralnych, widmo głodu w przeludnionych polis, walki polityczne między polis skutkowały zakładaniem "kolonii". Grecy skolonizowali cały basen Morza Śródziemnego i Czarnego, w tym Jonię. Persowie jednak znajdujący się na Bliskim Wschodzie podbili kolonie greckie w VI w.p.n.e. Powodem wojny między tymi państwami była walka o utracone kolonie, jak i podsycanie przez Grecję kontynentalną powstań w Jonii(szereg powstań wybuchł ok. 500r.p.n.e).

Grecy wygrali wojnę z Persami, ponieważ:
a) posiadali lepsze wyposażenie od Persów
b) falanga grecka(rodzaj szyku) sprawdza się w walce z Persami
c) flota, mniej liczna, ale bardziej zwinna niż okręty perskie - wielki, mało zwrotne, budowane Persom przez Fenicjan
d) igrzyska - przygotowanie do trudów wojennych
e) wysokie morale - obrona ojczyzny, zasobów kultury greckiej
f) ukształtowanie terenu - 3/4 powierzchni Grecji jest górzysta, teren sprzyja obronie, utrudnia jednak atak Persom
g) znakomici dowódcy - pod Salaminą Temistokles, pod Maratonem Militiades
1 5 1
2009-11-19T21:16:27+01:00
Przyczyną konfliktu grecko-perskiego były PODATKI !! zarzucone grekom zamieszkującym Jonię (obszar w Azji mniejszej) przez persów.
dlatego w 500r.p.n.e wybuchło powstanie, jednak zostało ono przez persów stłumione. Władca perski Dariusz I, chciał się za to zemścić na grekach i wymusił daninę z morza i lądu. tak więc i od Aten. Ateny się zbuntowały i w 490 r p n e stoczono bitwę pod Maratonem, pod wodzą miltiadesa.


A o zwycięstwie zadecydował PODSTĘP . Grecy wpadli na pomysł, żeby przechytrzyć Persów wtedy, gdy czuli się zbyt pewnie.
Bitwa pod Salaminą zaważyła o losach świata.
2 4 2