Odpowiedzi

2009-11-19T20:45:30+01:00
Masa - pojęcie określające bezwładność i oddziaływanie grawitacyjne ciał
Ciężar, waga czegoś, siła przyciągania ciała przez ziemię.
4 2 4
2009-11-19T20:50:48+01:00
Masa to ilość substancji wyrażona w kilogramach
ciężar to siła, z jaka sila ziemia przyciaga dane ciało jednostką ciężaru jest N (Newton)
11 4 11
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-20T00:18:18+01:00
Ciężar, a masa ciała
Duża część osób myli pojęcie masy z pojęciem ciężaru. Wynika to po części ze sposobu w jaki używamy języka potocznego, a częściowo wiąże się z metodami dokonywania pomiarów masy.

Potocznie mówimy: "Hubert waży 69 kilo”. A skoro "waży”, to by oznaczało, że ciężar wyraża się w kilogramach. Ale tak nie jest!
Prawidłowo ciężar fizyczny powinien być wyrażany nie w kilogramach lecz niutonach!

Z określaniem ciężaru w kilogramach wiąże się stara jednostka siły – tzw. "kilogram siła” – tak określana była wartość siły, którą Ziemia przyciąga ciało o masie 1 kg. Jednak dziś nie używa się tej jednostki, bo jest ona myląca. Dlatego powinniśmy pamiętać o tej różnicy między językiem potocznym, a językiem nauki.

Podsumujmy:

siłę ciężkości (ciężar) wyrażamy w niutonach N
masę wyrażamy w kilogramach kg.
dla ciał umieszczonych w pobliżu powierzchni Ziemi ciężar (liczbowo) jest ok. 10 razy większy od ich mas.

Dlaczego jeszcze nie należy utożsamiać ciężaru z masą?
Ta sama masa w różnych miejscach globu ziemskiego może mieć różny ciężar. Co prawda różnice te są niewielkie, tzn. odważnik 1 kilogramowy będzie przyciągany siłą około 10 N wszędzie przy powierzchni Ziemi.

Jednak już nieco bardziej dokładne pomiary wykażą, że na równiku ciała są o ok. 0,3% lżejsze.

Już znacznie mniej waży 1 kg na Księżycu – tam z racji znacznie mniejszego przyciągania grawitacyjnego srebrnego globu będzie on ok. 6 razy lżejszy niż na Ziemi, co odpowiadałoby ziemskiemu ciężarowi odważnika mającego poniżej 200 g. Gdyby jednak ten sam kilogram zważyć wagą sprężynową na Jowiszu, to okazałoby się, że jest on ponad 13 razy cięższy niż na naszej rodzimej planecie.
Jednak we wszystkich tych miejscach masa ciężarka jest taka sama i wynosi cały czas 1 kg.


16 3 16