Odpowiedzi

2009-11-19T21:11:02+01:00
Napisze z glowy na to pierwsze zebys przynajmniej cos mial,

Przykłady przystosowania się roślin do środowiska lądowego:

a)rozwoj systemu korzeniowego i tkanek przewodzacych
czyli zabezpieczenie przed utrata wody

-kutyna
-korek
-aparaty szparkowe

b)Przystosowanie anatomiczne i fizjologiczne

-zrzucanie lisci na zime
-karlowatosc
-lisc-szpilka
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-19T21:14:35+01:00
A)łodyga
- twarda i sztywna, chroni np przed zniszczeniem przez wiatr
- pokryta warstwą wosku, co zapobiega wyparowywaniu wody
- u drzew i krzewów zdrewniała, co daje jej większą trwałość
b)liście
- posiadają aparaty szparkowe, głównie na spodniej części liścia umożliwiające transpirację wody
- np u roślin takich jak kaktus są przekształcone w ciernie, co pozwala na obronę przed "wrogami"
- u niektórych roślin występujących szczególnie na pustyni liście są zredukowane i posiadają warstwę woskową, co ogranicza transpirację
2009-11-20T00:06:59+01:00
Przystosowanie się roślin do lądowego trybu życia.
-skórka (epiderma) – co rozwiązało problem szybko parującej wody na lądzie, zapobiegała wysuszeniu organizmu, skórka została pokryta nieprzepuszczalną warstwą kutikuli zawierającą substancje tłuszczowe.
-aparaty szparkowe – umożliwiające wymianę gazową i fotosyntezę
-chwytniki lub korzenie – aby pobierać wodę z gleby
-tkankę przewodzącą- do transportu wody
-tkankę wzmacniającą – aby roślina nie uległa uszkodzeniu na silnym wietrze
czynniki przez które autotrofy opuściły środowisko wodne:
-wzrost konkurencji
-większa dostępność substancji mineralnych
-większa dostępność światła