Odpowiedzi

2009-11-19T22:44:43+01:00
Benzen - jest związkiem płaskim, wszystkie związki węgla i wodoru leżą w jednej płaszczyźnie
wzór C6H6

otrzymywanie benzenu :
* trimeryzacja acetylenu - C2H2
3C2H2 -----> C6H6 (nad strzałką: temp., kat., ciśn,)

tworzy się benzen będący węglowodorem aromatycznym tzn. związkiem pierścieniowym tzn. cyklicznym, w którym występuje wiązanie zdelokalizowane obejmujące wszystkie atomy tworzące pierścień)

wiązanie zdelokalizowane tworzy się z 6 elektronów każdy atom węgla daje po 1 elektronie do wspólnego użytku (sekstet elektronowy)


Fenol : wzór ogólny Ar- OH ( jest związkiem aromatycznym)
otrzymywanie fenolu :
na fluorowcopochodna benzenu działamy silna zasadą :
C6H6Br + KOH ---> C6H5OH + KBr
główna różnica to fakt, że fenol ma grupę hydroksylową czyli OH
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-19T23:39:53+01:00
A więc tak:

benzen od fenolu możemy odróżnić podczas reakcji z wodą bromową. Fenol odbarwia wodę bromową, a benzen nie.

mozemy również odróżnić po zapachu:
fenol ma nieprzyjemny zapach przypominający lizol, a benzen ma zapach migdałów

możemy również odróżnicz te dwa związki podczas reakcji nitrowania. Nitrobenzen jest żółtą cieczą, a nitrofenol jest bezbarwny :)

mam nadzieję, ze o to chodzi :)
1 5 1