Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-20T15:46:47+01:00
Konflikt serologiczny (Morbus haemolyticus neonatorum - zwany też konfliktem Rh) to choroba która zdarza się, gdy matka z układem antygenów krwi Rh rodzi dziecko, które na czynnik krwi Rh(+).
Konflikt serologiczny pojawia się w momencie, gdy po raz pierwszy niewielka ilość krwi dziecka dostaje się do krwioobiegu matki. Zazwyczaj ma to miejsce dopiero w momencie porodu, gdyż krew dziecka i matki zasadniczo w czasie ciąży się bezpośrednio nie miesza dzięki występowaniu między nimi bariery immunologicznej. Po przedostaniu się krwi dziecka z Rh(+) do krwioobiegu matki z Rh(-) jej organizm zaczyna automatycznie wytwarzać przeciwciała (typu IgG), przeciw antygenom obecnym w erytrocytach krwi jej dziecka. Przeciwciała IgG jako jedne z nielicznych potrafią przenikać barierę immunologiczną płodu. Powoduje to, że w kolejnych ciążach, gdy dziecko dziedziczy po ojcu ponownie czynnik Rh(+), przeciwciała IgG matki atakują erotrycyty krwi płodu powodując ich destrukcję, co prowadzi do głębokiej anemii hamującej jego rozwój.
Efekty konfliktu serologicznego pojawiają się też czasem już w trakcie trwania pierwszej ciąży (np: na skutek zakażeń wirusowych) są to jednak przypadki rzadkie i większość pierwszych ciąż "konfliktowych" kończy się urodzeniem zdrowego dziecka. Problem pojawia się dopiero przy kolejnych ciążach. Konfliktowi serologicznemu zapobiega się podając zaraz po porodzie rodzaj szczepionki zawierającej znaczne stężenie obcych przeciwciał IgG, które niszczą erotrycyty pochodzące z krwi dziecka, które dostały się do krwi matki, zanim układ immunologiczny matki zdąży wytworzyć swoje własne. Dzięki temu układ odpornościowy matki "nie zapamiętuje" faktu pojawienia się antygenów dziecka i w przyszłości, przy kolejnych ciążach w krwi matki nie ma, groźnych dla kolejnego płodu, przeciwciał IgG.
Znacznie groźniejszy w skutkach, trudniejszy do przewidzenia i leczenia, choć dużo rzadziej występujący jest konflikt grup głównych krwi.
2 4 2
2009-11-20T15:54:45+01:00
Do konfliktu serologicznego może dojść w przypadku istnienia niezgodności serologicznej pomiędzy rodzicami dziecka. Gdy przyszła mama ma grupę krwi Rh ujemną a ojciec dziecka Rh dodatnią to mówi się wówczas o istnieniu tzw. niezgodności serologicznej.

Konflikt może doprowadzić do silnej niedokrwistości u płodu a w konsekwencji nawet do jego obumarcia.

Mam nadzieje ze troche pomoglam :)
1 5 1