W cylindrze silnika Diesla temperatura mieszanki ropy z powietrzem w początkowej fazie taktu sprężania wynosiła t=50 stopni C . Ile wynosi temperatura tej mieszanki w końcowym etapie taktu , jeżeli objętośc pod tłokiem zmniejszyla sie n=17 razy , a ciśnienie wzrosło k=50 razy ? Proszę o rozwiązanie i wytłumaczenie.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-20T17:18:24+01:00
Dane:
p' = 50p
V' = 1/17 × V
T = 50°C = 323K
T' = ?

Z równania Clapeyrona:
pV = nRT
p'V' = nRT'

pV/T = nR
p'V'/T' = nR
nR = const.

Porównujemy odpowiedni stosunek w fazie początkowej i końcowej
pV/T = p'V'/T'
T/pV = T'/p'V'
T' = Tp'V'/pV

Podstawiamy dane wartości:
T' = T × 50p × 1/17 × V ÷ pV = T × 50/17
T' = 323K × 50/17 = 19K × 50 = 950K
T' = 950K = 677°C

Odp. Temperatura mieszanki wynosi 677°C.
1 5 1
2009-11-20T17:39:16+01:00
Dane :
p' = 50p
V' = 1/17 × V
T = 50°C = 323K
T' = ?

pV/T = nR
p'V'/T' = nR
nR = const.

pV/T = p'V'/T'
T/pV = T'/p'V'
T' = Tp'V'/pV

T' = T × 50p × 1/17 × V ÷ pV = T × 50/17
T' = 323K × 50/17 = 19K × 50 = 950K
T' = 950K = 677 stopni C

Czyli temperatura wynosi 677 stopni C.
Niestety nie wiem jak ci to wytłumaczyć niestety ...