Odpowiedzi

2009-11-20T16:45:15+01:00
Http://scholaris.pl/cms/view_all.php?id=lekcja_mitologia_j%C4%99zyk_frazeologizmy_postacie_symbole
2009-11-20T16:46:19+01:00
,, Puszka Pandory''- nieszczęścia, smutki, troski

,,Stajnia Augiasza''- nieład, bałagan

,,Syzyfowa praca''- praca bezowocna, nie przynosząca żadnych korzyści

,,Koń trojański''- postęp, pułapka

,,Nić Ariadny''- wskazówka, pomoc

,,Jabłko niezgody''- przyczyna sporu

,,Prawa drakońskie''- prawa surowe
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-20T16:48:05+01:00
Syzyfowa praca - Syzyf za karę wtaczał wielki głaz na górę i za każdym razem tuż przy szczycie coś mu w tym przeszkadzało; bezowocna praca, praca bez końca

Pięta Achillesa - kiedy matka Achillesa zanurzała go w rzece Styks, by stał się nieśmiertelny, trzymała go za piętę. Później został w to miejsce śmiertelnie trafiony; słaby, czuły punkt

Puszka Pandory - Pandora, idealna kobieta, namówiła swego męża, by otworzył tajemniczą puszkę. W końcu Epimeteusz otworzył puszkę, z której wydostały się straszliwe zwierzęta; zbiór nieszczęść, zła

Stajnia Augiasza - Augiasz posiadał wiele bydła, jego stajnia była nie do uprzątnięcia - zebrało się tam mnóstwo nawozu; nieporządek, bałagan, chaos

Nić Ariadny -Tezeusz pragnął zabić Minotaura, lecz nie wiedział, jak wyjść z labiryntu. Z pomocą przyszła mu Ariadna, dała kłębek nici i pouczyła, co ma on robić. Zabiwszy Minotaura nawijał nić i w ten sposób bezpiecznie wyszedł z labiryntu; sposób wybrnięcia z zawiłej sytuacji

Jabłko niezgody - jabłko z napisem "Dla najpiękniejszej" rzucone zostało przez boginię Eris. Kandydatkami do tego zaszczytnego tytułu były Hera, Atena i Afrodyta. O pomoc w rozwiązaniu sporu poproszono Parysa. Ofiarował jabłko Afrodycie. Ona w podzięce obiecała mu najpiękniejszą kobietę, Helenę. To stało się przyczyną wojny trojańskiej; przyczyna poważnej kłótni, niezgody

Ikarowe loty - działania śmiałe, bardzo ryzykowne

Prometejski czyn - buntowniczy, heroiczny, wielki czyn

Olimpijski spokój - powaga, hamowanie emocji

Być między Scyllą a Chabrydą - Odyseusz za radą bogini Kirke uniknął Chabrydy, płynąc bliżej Scylli. Udało mu się przepłynąć między nimi, ale Scylla porwała sześciu członków załogi Odysa; być w sytuacji bez wyjścia, gdzie niebezpieczeństwo czyha z obu stron (Być między młotem a kowadłem)

Koń trojański - Odyseusz zaplanował podarować Trojańczykom wielkiego konia, którego odebrali jako dowód uległości Greków i wprowadzili do za mury miasta. Wewnątrz konia ukryci byli greccy żołnierze, którzy nocą zaatakowali Trojańczyków; niebezpieczny, niesprawdzony dar, chytry plan

Pola Elizejskie - część Hadesu przeznaczona dla dusz dobrych ludzi. Kraina wiecznego spokoju i szczęśliwości; raj, miejsce wiecznej szczęśliwości

Paniczny strach - ogromny strach, obawa

Strzała Erosa - Eros był bożkiem greckim, który strzelając od ludzi strzałami miłości sprawiał, że ci się w sobie zakochiwali; miłość, zakochanie (się)

Spartańskie wychowanie - młodzi spartańscy chłopcy wychowywani byli w bardzo surowych warunkach, rygorystycznie, wręcz okrutnie. Ale właśnie temu sposobowi wychowania Sparta zawdzięczała swą wojskową potęgę; dyscyplina, surowe wychowanie

Midasowy skarb - skarb, który nie przynosi szczęścia, ale cierpienie

Róg obfitości/róg Almatei - karmicielką i opiekunką małego Zeusa była koza Almatea. Kiedy ten ułamał jej jeden z rogów sprawił, że róg miał moc ciągłego napełniania się pokarmem; źródło bogactwa

Heraklesowa praca - praca bardzo ciężka, ale przynosząca efekty (inaczej: Herkulesowa praca)

Koszulka Dejaniry - Dejanira słuchając zranionego przez Heraklesa centaura, zamoczyła koszulę w miksturze z jego zatrutej krwi myśląc, że w ten sposób zapewni sobie wierność małżonka. Lecz wtedy zatruta krew centaura zaczęła zżerać ciało Heraklesa; przyczyna ogromnego cierpienia, także wywołanego podstępem

Mam nadzieję, że chodziło, o frazeologizmy z mitologi greckiej. ;]
2 5 2