Piłkę o masie 5kg podrzucono w górę z prędkościa 10 m/s:
a.ile wynosi energia mechaniczna
b.na jaka wysokość wzniesie się piłka
c.jaka energie kinetyczną bedzie miała w połowie wysokości
d.jaka energię potencjalną bedzie miała dla prędkości 2m/s
e.na jakiej wysokości predkośc wyniesie 8m/s

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-20T20:25:22+01:00
A)Em=Ek=m*v²/2=5kg*(10m/s)²/2=250J
odp Em=250J
b)Ekp=Epk
Epk=m*g*h
h=Epk/m*g
g=10m/s²
h=250J/5kg*10m/s²=5m
odp h=5m
c)Em=Ekwp+Epwp
Ekwp=Em-Epwp
Epwp=m*g*h
Epwp=5kg*10m/s²*2.5m=125J
Ekwp=250J-125J=125J
odpEkwp=125J
d)Em=Ek₂+Ep₂
Ep₂=Em-Ek₂
Ek₂=m*v²/2
Ek₂=5kg*(2m/s)²/2=10J
Ep₂=250J-10j=240J
odp Ep₂=240J
e)Em=Ek₈+Ep₈
Ep₈=Em-Ek₂
Ek₈=m*v²/2
Ek₈=5kg*(8m/s)²/2=160J
Ep₈=250J-160j=90J
Ep₈=m*g*h
h=Ep₈/m*g
h=90J / 5kg*10m/s²=1.8m
odp h=1.8m
Prosze o uznanie jako najlepsza odpowiedz (odzyskasz 25%punktów wydanych na zadanie oraz moją pomoc w innych zadaniach podeslij tylko link z zadaniem)
Pozdro ziom
Ps
W razie jakis pytan pisz





2009-11-20T21:58:56+01:00
A) Em=Ek
Em=mv²/2
Em=5*100/2
Em=250J

b) Ep=Ek (zgodnie z zasada zachowania energii; na kazdym poziomie energie musza byc sobie rowne; na 'gornym poziomie' gdy pilka juz sie zatrzymuje wystepuje tlyko energia potencjalna, bo pilka nie ma juz predkosci)
mgh(max)=250 J
h(max)= 250/mg
h(max)= 250/5*10
h(max)=5 m

Mam nadzieje, ze nie musze juz rozpisywać jednostek ;]

c) Ek=Ep+Ek₁ (Ek w tym i w kazdym kolejnym podpunkcie bedzie oznaczac energie kinetyczna na pierwszym poziomie, w momencie wyrzutu pilki, ktora obliczylismy juz w pkt a)
Ek₁=250-mg*½h(max)
Ek₁=250-125
Ek₁=125 J

d) Ek=Ep+Ek₂
Ep=250-Ek₂
Ep=250- mv²/2
Ep=250-10
Ep=240 J

e) Ek=Ep+Ek₃
Ep=Ek-Ek₃
mgh=250-mv²/2
h= (250-160)/mg
h=90/50
h=1,8 m


Dane do kazdego podpunktu sa uzywane z tresci okreslonego podpunktu-mysle, ze wiesz o co chodzi ;]

Pozdrawiam ;D
2009-11-20T22:14:21+01:00
M=5kg
v=10m/s

a)
Em=Ek+Ep
a, że nie ma w tym momencie Ep to Em=Ek
więc wynosi ona mV²/2
Em=5*10²/2
Em=5*100/2
Em=250J

b)
Ek=Ep
mV²/2=mgh
V²/2=gh
h=V²/2g
g=10m/s²
h=10²/2*10
h=100/20
h=50m

c)
h2=5/2=2,5m
mgh2+mV²/2=250J
5*10*2,5+m*V²/2=250
125+mV²/2=250
mV²/2=125
Ek w połowie wysokości = 125J

d)
V=2m/s
Em=Ek+Ep
Ep=Em-Ek
Ek=5*2²/2
Ek=5*4/2
Ek=10J
Em=250J
Ep=250-10
Ep=240J

e)
V=8m/s
h=?
mgh+mV²/2=250
5*10*h+5*8²/2=250
50h+160=250
50h=90
h=1,8m