Odpowiedzi

2009-11-20T22:20:13+01:00
Jeżeli kiedy w tej mojej krainie,Gdzie po dolinach moja Ikwa płynie,Gdzie góry moje błękitnieją mrokiem,A miasto dzwoni nad szmernym potokiem,Gdzie konwaliją woniące lewadyBiegną na skały, pod chaty i sady -Jeśli tam będziesz, duszo mego łona,Choćby z promieni do ciała wrócona:To nie zapomnisz tej mojej tęsknoty,Która tam stoi jak archanioł złoty,A czasem miasto jak orzeł obleciI znów na skałach spoczywa i świeci.Powietrze lżejsze, które cię uzdrowi,Lałem z mej piersi mojemu krajowi. o ten wiersz chodzi?
1 2 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-20T22:23:59+01:00
Podmiotem lirycznym wiersza jest poeta, na co wskazuje przywolany tu obraz rodzinnych stron poety.Wspominana jest przeplywajaca przez rodzinny Krzemieniec rzeka Ikwa.Jest to wiersz o tesknocie za ojczyzna.Podmiot liryczny w trybie przypuszczajacym ,,jesli tam bedziesz'' wyraza pragnienie pzreniesienia sie do tej idealnej ojczyzny.
Adresatka wypowiedzi lirycznej jest dusza poety, ktora moze zostac uzdrowiona tylko powietrzem z ojczystych stron.Ta przenosnia oznacza stan ,w ktorym mysli sie tylko o ojczyznie i odczuwa wszystkie jej cierpienia.
4 4 4
2009-11-20T22:25:53+01:00
Podmiotem lirycznym jest autor, sam Juliusz Słowacki. Ujawnia się poprzez zwroty użyte w wierszu, np: 'mojej', 'moja'.

Adresatem wiersza jest uciśniona dusza Słowackiego, która może się uleczuć tchnieniem powietrza ze stron ojczystych. Wywnioskować to można z pierwszego wersetu drugiej strofy: 'Jeśli tam będziesz... duszo mego łona'
2 3 2