Odpowiedzi

2009-11-21T13:07:16+01:00
Krótko i zwiezie:

-zniszczenie kraju
-ubożejące miasta
-kryzys
-straty terytorialne
-wzrost pańszczyzny
-powstały nowe przywileje
-źle zorganizowane wojsko
-anarchia
-ograniczenie władzy króla
-liberum vetto

7 3 7
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-21T13:10:42+01:00
Osłabienie wewnętrzne i międzynarodowe Polski
wyniszczenie ziem polskich (utrata Inflant i województw wschodnich)
uniezależnienie się Prus w 1657 r., które okazały się być poważnym przeciwnikiem Rzeczpospolitej
straty ludności (ok. 40%), zamieszanie monetarne
wzrost znaczenia oligarchii magnackiej, wpływ obcych dworów
wzmocnienie katolicyzmu w Polsce ( po zwycięstwie nad Turcją Polska "przedmurzem chrześcijańskiej Europy" ); rozwój kontrreformacji ( wygnanie arian z Polski w 1658 r.)
upadek gospodarczy i polityczny Rzeczpospolitej szlacheckiej, słabość polskiej armii
7 3 7