Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-21T14:00:05+01:00
Rola układu krwionośnego:

-dostarcza wszystkim komórkom tlen pobrany z pęcherzyków płucnych, substancje odżywcze pobrane z jelit oraz wodę;

-odprowadza do narządów wydalniczych dwutlenek węgla oraz szkodliwe produkty przemiany materii;

-rozprowadza substancje wytwarzane w organizmie;

-bierze udział w zjawiskach obronnych i odpornościowych ustroju;

-ma zdolnośc krzepnięcia, co stanowi zabezpieczenie przed utratą krwi w razie uszkodzenia naczyń krwionośnych.

Układ krwionośny zbudowany jest z serca oraz naczyń krwionośnych. Tętnice odprowadzają krew z serca do tkanek, natomiast żyły zbierają krew z tkanek i odprowadzają je do serca. Znajdujące się pomiędzy tętnicami, a żyłami naczynia włosowate (włośniczki) stanowią jedyne miejsc w organizmie, w którymzachodzi wymiana substancji między krwią a płynem tkankowym, otaczającym wszyskie komórki ciała.
Ściany tętnic i żył zbudowane są z trzech warstw:
-zewnętrznej: utworzonej z tkanki łącznej włóknistej;
-środkowej: zbudowanej z mięśni gładkich i tkanki łącznej sprężystej;
-wewnętrznej: składającej się z płaskich komórek śródbłonka.
1 1 1
2009-11-21T14:10:51+01:00
-dostarcza komórkom tlen, a pobiera dwutlenek węgla
-dostarcza do każdej komórki substancje odżywcze, a pobiera szkodliwe produkty przemiany materii
-bierze udział w procesach obronnych i odpornoscioych
-ma zdolność krzepnięcia
-rozprowadza po całym organiźmie substancje w nim produkowane,np: hormony
-wyrównuje temperaturę ciała

Na bank mam dobrze,bo nauczycielka dyktowała mi na lekcji :)