Odpowiedzi

2009-11-21T14:37:37+01:00
Wojny peloponeskie (V w. p.n.e.) to dwa konflikty zbrojne w starożytnej Grecji między Atenami i Spartą, w które zostały wplątane prawie wszystkie greckie państwa.

Pierwsza wojna toczyła się w latach 459-446 p.n.e., a druga, zwana też wielką, w latach 431-404 p.n.e.

Ostateczne zwycięstwo w konflikcie odniosła Sparta, która zdobyła na pewien czas dominującą pozycję w Grecji.
2009-11-21T14:39:01+01:00
Ktora bo byly 2...

1.
459-446 p.n.e

Przyczyny wojny : wzrost potęgi Aten.

Skutki wojny peloponeskiej:
Kapitulacja Aten i podpisanie warunków
* zburzenie Wielkich Murów
* ograniczenie Aten do 20 okręgów
* zlikwidowanie demokracji, wprowadzenie rządów 30 tyranów.
Wojna powoduje upadek Aten i wzrost potęgi Sparty.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-21T14:46:27+01:00
A-Dominacja Aten w związku Ateńskim wzbudzała zazdrość wśród innych polis wyjątkowy rozwój gospodarki ateńskiej, ekspansja eksportu ograniczyła rynki zbytu dla innych polis.Bezopśrednią przyczyną wojny był zatarg Koryntu(poparcie Sparty) i Korkyry (poparcie Aten)
B-Kara dotknęła Aten,flotę Ateńską ograniczono do 20 statków,zostali zmuszeni do rozebrania murów obronnych.
Porażka Aten zachwiała demokrację Ateńską.Rozwiązano Morski Związek Ateński.
C-od 431 r p.n.e do 404r p.n.e
Notatka z lekcji :D
Mam nadzieje że wyczerpująca:p