Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-21T14:57:24+01:00
Konsul-nadzorował finanse państwa.Musieli ukończyć 43 lata , być w przeszłości urzędnikami i posiadać majątek gdyż za urzędy nie płacono pensji.
Notatka z lekcji:P
senator-członek senatu, uczestniczył w posiedzeniach.Żeby coś zostało uchwalone wszyscy senatorzy musieli wrazić swoje poparcie.
Stanowisko senatora nie posiadało wyłącznie zalet. Senatorowie nie mogli:
• wstępować w mieszane związki małżeńskie
• zajmować się handlem (od 218 r. p.n.e.)
• być dzierżawcami
• zajmować się dostawami państwowymi
• opuszczać Italii bez pozwolenia senatu
2009-11-21T15:00:00+01:00
Konsul w republice rzymskiej zajmował się:
*zaciąganiem ludzi do wojska
*ustalaniem liczby senatorów
*miaj prawo do veto'wania decyzji ( nie zgadzania się)
*wykonywał władze karną i cywilną


To tyle co pamiętam z historii, mam nadzieję, że się przyda.
Pozdrawiam
2009-11-21T16:10:48+01:00
Konsul- sprawowali władszę wykonawczą, kierwowali sprawami publicznymi, bez ograniczeń korzystali ze skarbu państwa, podlegali im wyżsi urzędnicy, jako dowódcy armi w czasie wojny mieli prawo do decydowania o zyciu lub śmierci podległych żołnierzy, interpretowali wrózby.
senator- kontrolował dochody i wydatki państwowe, kierował wewnętrzna i zewnetrzna polityką, decudował o dostawach żywności i pieniedzy dla armii, prowadził dochodzenia i osądzał przestępstwa zagrażające państwu, był ostoją właqdzy nobilów.