Odpowiedzi

2009-11-21T15:32:47+01:00
Protisty dzieli się ze względu na budowę ciała na:

1.Jednokomórkowe- np. pełzaki posiadające ciekną błonę komórkową, brak kształtu, poruszają się za pomocą nibynóżek(pseudopodia) są to: ameba, pełzak czerwonki; wiciowce posiadające określony kształt, ścianę komórkową z celulozą, krzemionką, poruszają sie za pomocą wici,jest to np.euglena; jednokomórkowiec nieruchliwy to formy jednokomórkowe ze sztywnym pancerzykiem np. chlorella, pantofelek, trąbik

2.Kolonijne- posiadają połączenia komórek, w których zachowują swoja odrębność np. toczek, pandorina

3.Komórczaki- zbudowane z jednej komórki, z dużą iloscią jąder np. pełzatka, gałęziatka

4.Wielokomórkowe- posiadają plechowicę(nibytkankę)np. morszczyn, ulva sałatowa
4 4 4
2009-11-21T15:35:13+01:00
- Protisty to organizmy eukariotyczne
- w większości jednokomórkowe
- o zróżnicowanej budowie morfologicznej
- o wielkości od 10 μm do kilku milimetrów
- w budowie protista można zazwyczaj wyróżnić przód, tył, stronę grzbietową oraz brzuszną
- nie występują tu typowe tkanki
- można jednak wyróżnić w niektórych przypadkach części liściokształtne , łodygokształtne , a nawet korzeniokształtne
2 3 2
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-21T15:37:45+01:00
1.Pellikuła
2.Błona komórkowa
3.Cytoplazma
4.Ektoplazma
5.Endoplazma
6.Organelle
7.Aparat Golgiego
8.Lizosomy
9.Wakuole
10.Jądro
11.Mitochondria
12.Plastydy
4 4 4