Do wyprodukowania 1 tony papieru I gatunku potrzeba około 17 drzew, a papieru zwykłego gatunku – około 12 drzew.
W 2006 r. w Polsce wyprodukowano ogółem 2 855 000 ton papieru, w tym 929 000 ton papieru pierwszego gatunku. Oblicz, ile drzew należało ściąć, aby wyprodukować papier zwykłego gatunku. Ile zaoszczędziłoby się rocznie drzew na produkcji papieru zwykłego gatunku, gdyby do jego produkcji wykorzystywać makulaturę w 60 % ?

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-21T18:09:48+01:00
Ogółem 2 855 000 ton papieru
929 000 ton papieru pierwszego gatunku

2 855 000 - 929 000=1 926 000 ton

wyprodukowano 1 926 000 ton papieru zwykłego gatunku

1 926 000:12= 160 500 tyle drzew należało ściąć

160 500 to 100%
x to 40 %
x=(160 500*40%): 100%=64 200

160 500 - 64200=96300 tyle drzew możnaby zaoszczędzić wykorzystując do produkcji papieru zwykłego gatunku w 60% makulaturę
2009-11-21T18:17:47+01:00
1.
Na początku obliczamy ile wyprodukowano zwykłego papieru.

2855000t - 929000t = 1926000t

2. Teraz obliczamy ile drzew zużyto na wyprodukowanie tej ilości papieru. (możemy skorzystać z mnożenia na krzyż {czasami nazywane jest to proporcją})

1t = 12 drzew
1926000 t = x

x=12*1926000t/1t (tak jak ułamek zapisujesz) = 23112000 drzew.

Odp. Aby wyprodukować papier zwykłego gatunku trzeba było ściąć ok. 23112000 drzew.

Teraz obliczamy, ile zaoszczędzilibyśmy drzew, gdybyśmy korzystali z makulatury.

60% * 23112000 = 13867200

23112000 - 13867200 = 9244800

Odp. Zaoszczędziłoby się 9244800 drzew.
2009-11-21T18:23:04+01:00
Można to zrobić proporcjami:
1t - 17 drzew
2855000t - x drzew

x=17*2855000=48535000drzew

2855000t - 48535000drzew
929000t - x

x=929000*48535000 / 2855000 = 15793000 drzew

Odp: Należało ściąć 15793000 drzew, aby wyprodukować papier zwykłego gatunku.

15793000 drzew - 100 %
x drzew - 60%

x= 15793000 * 60 / 100 = 9475800

Odp: Rocznie zaoszczędzilibyśmy 9475800 drzew.