Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-21T20:29:37+01:00
Mutację są to nagłe skokowe zmiany DNA, które nie są skutkiem procesów rekombinacyjnych, maja charakter dziedziczny.

Mutagenty sa to czynniki zdolne do wywołania mutacji

Powstawanie mutacji:
Mutacje:
-spontanicznie, samorzutne (częstośc ich występowania jest mała, srednio od 10 do minus szostej do 10 do minus dziewiatej nukleotydów, przyczyną są zwykle błędy polimerazy DNA i systemów naprawczych DNA)
-indukowane, wymuszone (zachodzą z udziałem czynnika fizycznego lub chemicznego)

Czynniki mutagenne:
-promienie jonizujące ( X i gamma)
-promienie UV ( szczegolnie o dl 200 um)
-analogii zasad np. bromouracyl
-nadtlenek wodoru H2O2
-iperyt
-wysoka temp
-kwas azotowy III


Rodzaje muatcji i ich skutki:
-Genowe(punktowe)-zmiany dotyczą☺ odcinka DNA niewiększym niz 1 gen
-chromosome, które dzielą się na:
-strukturalne- nast. zmiany w strukturze chromosomy na skutek zakłocenia przebiegu zjawiska crossing-over lub pękania chromosomów w czasie interfazy
-liczbowe(genomowe)-zmianie ulega liczba chromosomów

Przykłady mutacji:

Genowe
DNA GCCGCATG prawidłowy frag. DNA
CGGCGTAC
gdzie CG zmienia się w AT czyli zmiana puryny w pirymidynę tzw transwersja
2009-11-21T20:59:24+01:00
Próby mutacji wykonuje się póki co na zwierzętach
podam prawdziwy przykład

Zmutowano pewną mysz nie wiem dokładnie co jej wstrzyknięto
wiem że miała o wiele lepszą kondycję od pozostałych myszy - była szybsza i silniejsza i co najważniejsze nie było praktycznie żadnych komplikacji co oznacza że mutacja jest dobra ale nie przesadzajmy, w przyszłości mogą wystąpić jakieś powikłania. Poki co nie odważono się zrobić próby mutacji na ludziach lecz wkrótce nadejdzie ten dzień