Turysta podróżujący autostopem przejechał drogę s1=40km ciężarówką z prędkością około v1=72 km/h, a następnie przespacerował się na odcinku s2=2,5km. Spacer zajął mu t2=35min.Ostatni odcinek trasy przebył w ciągu kwadransa samochodem osobowym ze średnią prędkością v3=126km/h. Oblicz wartość średniej prędkości całej podróży turysty.

PS.Jeśli byłoby to możliwe to prosiłabym o opisanie jak to zrobic bo nie kapuje w ogole.Z góry dzięki.

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-21T20:32:41+01:00
Zeby obliczyc predkosc srednia na trasie musimy znac calkowita droge jaka przebylo cialo oraz czas w ktorym to przemieszczenie nastapilo...
I odcinek...
mamy droge mamy predkosc nie mamy czasu... t=s/v t=40/72 t₁=5/9h
w drugim odcinku mamy wszystko co potrzeba...
III odcinek
nie mamy drogi jaka przebyl... s=vt ----> s=31,5km
teraz liczymy predkosc srednia...
vsr=(40km+2,5km+31,5)/(5/9h+7/12+1/4)
vsr=53,28km/h
2009-11-21T20:36:47+01:00
1. Mamy już podaną pierwszą i trzecią prędkośc turysty, więc jedyne co musimy obliczyć to szybkość spaceru (pamietając o odpowiednich jednostkach)

2. 35 minut = 7/12 h
v = s/t
v2 = 2.5 km : 7/12 = 2.5 * 12/7 = 4.29 km/h

3. liczymy teraz srednia predkosc

(v1 + v2 + v3) :3 = vSR

( 72 + 126 + 4.29) : 3 = 67.43 [km/h]